Eerste indruk: DriveFlo-app voor soepeler en schoner rijden

Eerste indruk: DriveFlo-app voor soepeler en schoner rijden

11-06-2015 15:07 Laatste update: 27-04-2018 23:36

Met de DriveFlo-app moet je soepeler en zuiniger kunnen rijden. Dat zullen we nog wel eens zien! 

In één van de slappere pogingen om auto's zuiniger te maken hebben praktisch alle merken hun wagenpark voorzien van eco-scores. Je rijstijl wordt beoordeeld en nadat je de trip hebt afgerond krijg je voor je neus groene blaadjes, percentages of lachende zeehondjes te zien. Ik ergerde me er al aan in de Nissan Leaf, waar je zogenaamd bomen deed groeien door meer kilometers te maken. Ik erger me kapot in auto's met meer pk's en koppel meer dan nodig is om een schoolbus vooruit te krijgen.

DriveFlo is een Nederlandse app die op dezelfde leest is geschoeid. Je opent de app als je begint te rijden en krijgt feedback terwijl je rijdt. Het doel is je uiteindelijk soepeler en zuiniger te laten rijden. Een goed streven.

Een groot verschil met de ingebouwde apps is dat je niet betuttelt wordt. Allereerst niet omdat je zelf kiest de app aan te zetten, in plaats van dat je auto je ongevraagd commentaar begint te geven en een ecoscore toekent. Maar ook de manier waarop de informatie wordt gepresenteerd.

Dit zie je als je (2 kilometer per uur te hard) rijdt.

Dit zie je als je bent aangekomen.

Dit als je uitzoomt en je langs het Lauwersmeer, via Buitenpost naar Leeuwarden bent gereden.

Rap bochtenwerk

Rijd je een tijdje exact dezelfde snelheid op de cruise control, dan krijg je in de app een groen rondje met "slow and steady" te zien. (Ook met 80km/u, wat niet per se langzaam is). Het bochtenwerk wordt ook geanalyseerd en daarin heeft de app een duidelijke voorkeur voor de minder sportieve rijstijl. Een "smooth corner" krijgt een groen kleurtje. Een "so-so corner" wordt oranje. Een "fast corner" wordt rood.

Daar zit wat mij betreft een discrepantie. Een bocht snel nemen is goed voor het milieu namelijk. Als ik eerst afrem, dan de bocht langzaam neem en vervolgens weer moet accelereren om op de snelheid te komen die ik voor de bocht al had, is dat verspilde energie. Hoe harder ik een bocht kan nemen, hoe minder ik hoef te accelereren, hoe lager mijn verbruik.

Conclusies

Aan het einde van je trip krijg je een mooi overzichtje van je rit. Op een kaart wordt de afgelegde route met een blauwe lijn aangegeven en een eindeloze hoeveelheid stipjes die elk een oordeel over je rem-, acceleratie- en bochtengedrag geeft. Wie niet weet dat uitrollen in plaats van remmen en gedoseerd accelereren brandstofbesparing oplevert, zou zeker wat kunnen hebben aan de app.

De beloning van het gedrag zou echter beter vormgegeven kunnen worden. Mensen kunnen uren Mario spelen omdat ze poingpoing, tsching tsching horen en muntjes toegevoegd zien worden aan hun score. Nu suggereer ik niet dat deze app een flipperkast moet maken van je auto, maar om de zoveel tijd een visuele en/of auditieve beloning zou het gebruik aantrekkelijker maken. Ik wil wel een "DriveFlo Smooth Operator"-badge op mijn twitterfeed kunnen plaatsen.

DriveFlo is beschikbaar voor Android en binnenkort voor iOS. Je kan je inschrijven als tester voor de iOS-app.

Meer artikelen in de rubriek Eerste Indruk