Eerste Indruk: Final Cut Pro X

Pieter Hoogland testte Final Cut Pro X. Hij is niet onder de indruk. Integendeel.

Vorige week was het eindelijk zo ver: na twee jaar wachten kreeg het professionele video-edit softwarepakket van Apple een update. Dit keer geen dvd in de computer stoppen maar inloggen op de AppStore en met twee clicks het pakket downloaden. Een download van 1,3 GB voor een prijs van € 239,99. Niet slecht voor zo’n complex stukje software en meteen van versie 7 naar versie 10, dat belooft wat.

Ik heb een videobedrijf in Amsterdam en maak verschillende soorten videoproducties. Dat loopt uiteen van videoclips tot tv-commercials en van evenement presentaties tot de Uitpakparty-filmpjes. Ik werk op mijn eigen studio veel samen met freelance editors en motion graphic designers.

Al tien jaar werk ik met Final Cut Pro (FCP). Ik heb een hele workflow rond dit programma ontwikkeld. Die bestaat eigelijk uit drie onderdelen: file management en organiseren, afwerking en story telling. De werkwijze die je na tien jaar gebruik van FCP hebt aangeleerd kun je met de komst van FCPX in de prullenbak gooien.

iPad-app
Tijdens het installeren zie je meteen dat de vorige versie niet van je computer verdwijnt maar in een aparte map wordt geplaatst. Dat gebeurt nooit bij een update, normaal wordt de oude versie overschreven. Apple heeft bij de release van FCPX ook meteen FCP7 uit de handel genomen. Misschien dat FCP7 daarom niet wordt overschreven.

Het nieuwe programma start snel en ziet er modern en overzichtelijk uit. Het lijkt wel een beetje op een iPad-app. De knoppen zijn zo groot dat je ze makkelijk met je vingers zou kunnen bedienen.

Ik begin met ‘cmd-o’ om een document te openen, wat niet meer werkt. Het is niet mogelijk om FCP7-projecten te openen in FCPX. Dan maar een nieuw document maken, wat ook nog lastig is want het hele file-systeem van FCPX is totaal veranderd. In FCP7 gebruikte je de Finder om je projecten te organiseren. Nu niet meer, dit laat je over aan de database manager zoals, die ook in Mail en Spotlight zit. Laat dat nu net het systeem zijn waar ik nooit aan heb kunnen wennen.

Steeds het verkeerde resultaat
Maar goed, even doorzetten. Apple heeft wel vaker een grote stap genomen. Zoals toen ze de floppy disk in de ban deden of toen de iPhone werd gelanceerd. Nu maar wat videomateriaal importeren. Ik werk zelf met een Canon 5D die h264 bestanden maakt. Deze files kunnen niet met FCP7 bewerkt worden dus converteerde ik die eerst altijd naar ProRes422(LT). Dat hoeft in FCPX niet meer. Ik drop wat h264-files in de Event Library en ik kan meteen beginnen met monteren. Kijk daar heb je tijdwinst te pakken: niet meer converteren.

Maar hé, wat is dat kleine groene rondje in het midden van het scherm? Background Tasks. Dubbelklik opent een window met process bars die op ‘pauze’ staan. Er wordt dus toch geconverteerd in de achtergrond. Als ik even niks doe verandert de gepauzeerde taak in een active taak en mijn computer gaat aan het werk. Helemaal geen background renderen dus zoals op de site van Apple vermeld staat maar automatisch renderen als je even niks doet. Dit is natuurlijk een hele verbetering ten opzichte van FCP7 maar feitelijk zit je nog te wachten tot het renderen klaar is.

De dingen die FCPX in de ‘achtergrond’ aan het berekenen is, hebben met afwerking te maken. FCPX analyseert de audiosporen en beoordeelt de kleur van de video. Je kunt nu met een druk op een knop de voorgestelde aanpassingen doorvoeren. Iets wat bij mij vreemd genoeg toch steeds het verkeerde resultaat oplevert. De voorgestelde kleuraanpassing is niet wat je wil zien. Ook de audio klinkt hierdoor ineens een stuk blikkeriger omdat er veel te veel ruis onderdrukt wordt.

color

Al met al is er niet veel verbeterd qua afwerking ten opzichten van de vorige versie. In FCP7 waren de audio en color correct tools slecht en dat zijn ze nu nog steeds. In FCP7 exporteerde je gewoon de edit in XML en kon je de montage openen in Smoke, DaVinci, ProTools etc. voor verder afwerking. Dat kan nu dus helaas niet meer, want het is onmogelijk iets anders uit FCPX te exporteren dan een filmpje. Geen EDL, OMF, XML je kunt dus niet samenwerken met andere programma’s. Dit is iets wat editors constant doen.

Vakantievideo's
Nu het creatieve proces van storytelling. Kon je in FCP7 nog lekker stukjes achter elkaar plakken, videosporen maken, dingen uitproberen en nieuwe sequences maken. Kortom lekker spelen tot je iets moois hebt. Iets dat iedere editor op zijn eigen manier deed. Nu is er een magnetische tijdslijn waarbij je de losse clips als een ketting aan elkaar rijgt. Je begint dus bij het begin van het filmpje en werkt zo naar het eind. Nu kun je natuurlijk ondertussen wel onderdelen en clips verschuiven en kopiëren maar alles blijft zeg maar links lijnend tegen elkaar geplakt. Ik word hierdoor erg belemmerd in mijn creatieve proces.

upload

Wat heb je aan Final Cut Pro X? Mijn antwoord is: niks! Het programma faalt op alle fronten. Hoe langer je ermee werkt hoe erger het wordt.

Wat is er aan de hand? Ik heb veel vertrouwen in Apple. Dat komt omdat ik er sinds de Mac FX mee werk en ze hebben me nog nooit in de steek gelaten. Mijn hele carrière is opgebouwd rond de producten van Apple. Eerst met typografie, toen lithografie en later videobewerking. Altijd heeft Apple ervoor gezorgd dat ik in de frontline van technologie aan het werk was als een pro. En daar zit nu net de pijn. FCPX is een heel mooi programma als het iMovie X had geheten. Je kunt er prima je vakantievideo’s mee maken. Maar in een videobedrijf waar het om efficiënt samenwerken gaat hoort dit pakket niet thuis.

door Pieter Hoogland, 30-06-2011 16:39 31 reacties, 22236 views

wim van kampenhout, 3 jaren geleden
afbeelding van wim van kampenhout

Promopraatje

iOS BRIGHT.app gebruiker, 3 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Als FCP7 dan ook nog eens uit de handel gehaald wordt, zie ik voor mij straks veel meer werk als Avid editor :-)

iOS BRIGHT.app gebruiker, 3 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Misschien moet de reviewer zichzelf dwingen een maand ermee te werken. Dat de interface anders is dan dat je gewend bent hoeft niet je creatieve proces te blokkeren. Leer er eerst mee werken en vorm dan een mening. Apple heeft vanaf de aankondiging gezegd dat de workflow compleet wordt veranderd, vandaar ook dat conversie van oude projecten niet ondersteund wordt, je moet het dan misschien meer beoordelen als een nieuw programma ipv upgrade. En dat betekent dat gewenning een belangrijke factor is.

Erik Loots, 3 jaren geleden
afbeelding van Erik Loots

Denk je dat het nog op te lossen is met updates of denk je dat dit programma het niet meer gaat halen?

iOS BRIGHT.app gebruiker, 3 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Apple heeft aangegeven dat een heleboel van bovenstaande minpunten in updates worden aangepakt behalve workflow, die heeft nu eenmaal nieuwe insteek en import oude projecten.

p1800, 3 jaren geleden
afbeelding van p1800

is dit een vertaling van een reactie op appleinsider? Lijkt er erg sterk op en dat commentaar werd weer vervolgd door anderen.
Ik heb niets met FCPX, maar vreemd dat de content van bright zeer sterk overeenkomt met comments op appleinsider.

De vraag is nu dan ook, zijn FCP7 gebruikers verwend of verstard?

reageerder, 3 jaren geleden
afbeelding van reageerder

worst review ever

Tim Wijbenga, 3 jaren geleden
afbeelding van Tim Wijbenga

Zelf ben en blijf ik een editor die het liefst met Avid werkt. Maar word af en toe door omstandigheden gedwongen om met fcp te werken.

De nieuwe fcp kan ik niet serieus nemen. Zonder OMF, XML, EDL of zonder dat je fcp7 projecten kunt openen. Kan ik hier niet mee werken. Misschien is het geschikt voor mensen die niet samen hoeven te werken!

En aan Pieter Hoogland de schrijver van dit stukje zou ik willen zeggen dat als je een bedrijf runt rondom de software van Apple ben je naar mijn mening niet echt professioneel bezig. Apple is niet geïnteresseerd in het maken van hele goede software. Ze zijn computer verkopers en de enige reden waarom ze software maken is om hun hardware producten aan de man te brengen. Ze maken hele goede hardware maar voor software moet je toch verder kijken dan je neus lang is. Sinds ik in 2004 aan de filmacademie begon ben ik al bang geweest voor 't moment dat fcp een niet meer zo interessant product voor Apple is. En dat ze het laten vallen als een baksteen. En ik ben bang dat dat moment gekomen is.

Ik maak me echt boos over zo'n product als fcp x. Als Avid of Adobe zoiets zouden doen. Zouden ze binnen 1 jaar failliet zijn.

Laten we afwachten wat Apple's antwoord is op alle kritiek. Maar ik ben bang dat we afscheid moeten nemen van fcp.

Erik Rudolfs, 3 jaren geleden
afbeelding van Erik Rudolfs

Heb precies hetzelfde gevoel. Vooral die tijdlijn is killing. Denk je van... pleur er wel een audiotrack als basis op. Dan erbovenop clips (wow dat kan) Maar dan wil je een clip laten faden en een andere weer terugfaden. (liefst in een andere laag, voor de structuur en netheid) maar dat gaat weer niet.

Waarom hanteren ze niet gewoon DE tijdlijn zoals bij alle paketten (FCP, Avid, Premiere, After Effects etc.)? Of maak er een button/knop van.

Als je vooraf een storyline maakt, dan is het snel in elkaar gezet met dit pakket. Voor "creatief schetsen" is dit geen ideaal pakket.

raoul, 3 jaren geleden
afbeelding van raoul

Ben IK even blij dat ik na lang wikken en wegen GEEN final cut pro destijds heb aangeschaft maar AVID.
Kiezen tussen FC X, AVID, Premiere, Edius, Vegas maakt het nu allemaal een stuk simpeler: FC X is immers gemaakt om te verkopen aan miljoenen gebruikers die meer willen dan iMovie. Commercieel gezien is dat heel goed van Apple, dat duidelijk geen brood (meer) ziet in het almaar bedienen van topje van de piramide van de markt. De top van de markt is dus voorbehouden aan de echte profs, die met AVID werken en in mindere mate met Edius of Vegas.
Laten we dat vooral zo houden, al was het alleen maar omdat AVID en Premiere prima draaien op beide besturingssystemen!

Eric at Utrecht, 3 jaren geleden
afbeelding van Eric at Utrecht

Ik ben dan geen pro en dus erg blij met deze stap na iMovie. Eindelijk rechtstreeks importeren en verwerken van HD. En ik kan me goed voorstellen dat het voor de Pro's behoorlijk slikken is, want het is een iMovie +. En als het als een iMovie X neergezet zou worden dan is € 239,- weer een hoop geld voor een particulier.

Fantomas, 3 jaren geleden
afbeelding van Fantomas

Voor een leek was dit een leuk artikel om te lezen omdat ik nu in ieder geval een beetje begrijp waar de storm van kritiek over gaat..

Nadine - Ex Shake user, 3 jaren geleden
afbeelding van Nadine - Ex Shake user

Je vertrouwen in Apple als platvorm is oke, je vertrouwen in Pro apple software is onterecht, hier kun je lezen waarom.
http://digitalcomposting.wordpress.com/201...

En een pleister op de wond, apple offers refunds for unhappy FCPX users
http://www.pcworld.com/article/234812/appl...

Mjerten, 3 jaren geleden
afbeelding van Mjerten

@tim
Wat lul je nou. Apple maakt erg goede software. En er zijn zat professionals die met hun business rond andermans business hebben, hoewel de schrijver dit niet zo bedoelde.

Tim Wijbenga, 3 jaren geleden
afbeelding van Tim Wijbenga

@Nadine dank Nadine voor t posten van deze link: http://digitalcomposting.wordpress.com/201...

@mjerten lees deze link ook en je snapt precies wat ik bedoel.

Nils Breunese, 3 jaren geleden
afbeelding van Nils Breunese

Het was wel aardig geweest als Apple's reactie ook meegenomen was:

Answers to your Final Cut Pro questions
http://www.apple.com/finalcutpro/faq/

Daarin is onder andere te lezen dat XML-export en andere op dit moment ontbrekende features nog wel toegevoegd zullen worden in updates.

bezoeker, 3 jaren geleden
afbeelding van bezoeker

Als zelfs fcp guru Larry Jordan zich ermee bemoeit heeft Apple wel iets uit te leggen:
http://www.larryjordan.biz/app_bin/wordpre...

aartjan, 3 jaren geleden
afbeelding van aartjan

Volgens Apple kan je audio wel openen in externe software (met third party plugin), en wordt XML zeer binnenkort ondersteund. Dus dat ergste punt is eigenlijk al opgelost. Blijft over dat je niet meer creatief kan schuiven, maar het kan haast niet anders dan dat dit toch –helaas op een totaal andere manier – wel moet kunnen.

BasTimmermans, 3 jaren geleden
afbeelding van BasTimmermans

Ik was al niet zo'n grote liefhebber van FCP vanwege het vele renderen, geen directe H264 files verwerken en de traagheid.
Avid vind ik zo mogelijk een nog rampzaliger pakket en ik begrijp echt niet waarom men in Hilversum er zo massaal mee werkt. Bestanden gaan op x plekken op je pc rondzwerven erg onlogisch manier van werken en file beheer is chaos op een Avid...
Ben zelf erg blij met Adobe Premiere alle bestanden door elkaar te gebruiken Red, H264 XD Cam P2 etc etc. Geen lange rendertijden zeker niet als je ook een geschikte Nvidia kaart gebruikt.
BBC heeft al haar werkplekken met Adobe Premiere uitgerust...
Jammer dat Apple met FCP X de plank heeft mis geslagen want ik had er veel van verwacht.
Videomontage kan namelijk altijd nog eenvoudiger, nog sneller, nog creatiever en nog overzichtelijker.
Wellicht zijn ze nu zo geschrokken dat de update alles goed maakt...

iPhone BRIGHT.app gebruiker, 3 jaren geleden
afbeelding van iPhone BRIGHT.app gebruiker

Ik wou altijd switchen naar FcP maar nu met dit pakket blijf ik liever bij Adobe. Wat een blunder van Apple om een mooi product als Fcp te degraderen naar een iMovie+.

Caparole, 3 jaren geleden
afbeelding van Caparole

Nadine - heb je dan ook pladfoeten? Damn!

iPhone BRIGHT.app gebruiker, 3 jaren geleden
afbeelding van iPhone BRIGHT.app gebruiker

Media100 was altijd al de betere en nu zeker!!!!

speelfilm producent, 3 jaren geleden
afbeelding van speelfilm producent

Apple ontwerpt wel degelijk professionele software en perfecte hardware. De systemen zijn door veel professionele cineasten en musici decennialang wereldwijd gebruikt voor high-end speelfilms en muziekproducties, vooral in Hollywood, maar ook in Europa. Interessant in dat kader is om dit filmpje te zien van een van de beste editors, Walter Murch: http://www.youtube.com/watch?v=8CekY1JJe5A

Domme en zinloze populistische opmerkingen van een amateur als Nadine zijn hier dan ook niet aan de orde en verder niet lezenswaardig.

Het gaat er wel om welk beleid Apple lijkt te gaan voeren voor de professionals naar de toekomst toe. Apple was van origine een klein merk die inzette op de creativiteit. Nu het een grote moloch is geworden met meer geld in kas dan de USA gaat het lijden aan grootheidswaanzin en het daarbij gepaard gaande Microsoft-effect, het lijkt kortzichtige arrogantie van bijdehante managers maar we moeten er meer achter zoeken.

Ook de strijd die Apple voert met Adobe is gevaarlijk voor het creatieve proces. Apple begeeft zich op meer terreinen dan hardware en software en is nu ook uitgeverij van muziek, literatuur, films, communicatie, social data mining, geo-locatie data mining, kortom, veel meer mainstream en dat is voor het creatieve proces de dood in de pot. Met Steve Jobs wiens gezondheid flinterdun is vrees ik het ergste voor de toekomst van het merk, vooral voor de creatieven die het merk gesteund hebben sinds het begin. Maar overal is een oplossing voor.

Het is verder opmerkelijk om te zien dat Apple grote namen van Amerikaanse speelfilmmakers (Coen Brothers, Franci F. Coppola) heeft gebruikt om FCP aan te prijzen. Ik kan me niet voorstellen dat een filmmaker van naam zich wil identificeren met een wanproduct als FCPX welke op z'n zachts gezegd niet eens de Beta-status waardig is.

Het zou getuigen van grote sociale klasse als Apple besluit, gesterkt door core-user-input, FCPX te reclassificeren als iMovie Pro en het op die manier in de markt te zetten. Logic, FCP7 en vergelijkbare professionele software high-end doorontwikkelen in samenspraak met core-users en met inachtneming van competitieve merken als Adobe. We hebben als core-gebruikers daarover meer te zeggen dan u denkt: wanneer niemand FCPX koopt en op FCP7 blijft werken (prima voor de komende jaren) dan geven we een sterk teken af naar Apple toe. FCPX moet dan wel als verdienmodel gedegradeerd worden naar iMoviePro willen ze er nog iets mee kunnen. Als we deze visie op alle fora vertalen en verspreiden is het snel genoeg gedaan. Laten we dan wel zinloze en domme populistische opmerkingen vermijden, dan blijven de fora nog interessant om te lezen.

Vooralsnog geloof ik nog wel in een toekomst voor FCP, maar dan meer in FCP 8 en FCP9, dan in iMovieX.

Jelman, 2 jaren geleden
afbeelding van Jelman

In de film wordt gesproken over Final Cut Studio en dus niet over FXPX/ 7,8 of 9.

Jelman, 2 jaren geleden
afbeelding van Jelman

In de film wordt gesproken over Final Cut Studio en dus niet over FXPX/ 7,8 of 9.

Jeff Richardson, 3 jaren geleden
afbeelding van Jeff Richardson

Just like to say a big thankyou for a useful and informative post. Keep up the good work.

Jeff Richardson, 3 jaren geleden
afbeelding van Jeff Richardson

Just like to say a big thankyou for a useful and informative post. Keep up the good work. http://www.kinderkamer-shop.nl

Frits van Hoof, 3 jaren geleden
afbeelding van Frits van Hoof

Ik had een vraag , als je een AVCHD kamera hebt, dat zijn mts file
hoe breng ik de in fcpx of moet je die omzetten is veel rijd, in fcp7
gebeurd dit meteen, graag u reactie hierop.

vriendelijk groeten
Frits

Frits van Hoof, 3 jaren geleden
afbeelding van Frits van Hoof

Ik had een vraag , als je een AVCHD kamera hebt, dat zijn mts file
hoe breng ik de in fcpx of moet je die omzetten is veel tijd, in fcp7
gebeurd dit meteen, graag u reactie hierop.

vriendelijk groeten
Frits

sanne09, 1 jaar geleden
afbeelding van sanne09

Media100 was altijd al de betere en dat is nu helemaal niet veranderd.
Acco Gent


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 4 Bright Bunch leden en 108 bezoekers online.