Eerste indruk: Ford Focus Electric

Eerste indruk: Ford Focus Electric

10-07-2012 14:10 Laatste update: 28-04-2018 16:38

Rutger mocht als één van de eersten een rondje maken in de Ford Focus Electric. Volledig elektrisch aangedreven.

Twee weken geleden mochten we achter de schermen rondneuzen in het Forschungszentrum van Ford in Aken. We spraken daar de Nederlandse hoofdverantwoordelijke Pim van der Jagt en Fords belangrijkste futuroloog Sheryl Connelly, waarover spoedig meer in Bright magazine. We kregen ook even de gelegenheid om in de Ford Focus Electric te rijden. Een auto die pas eind dit jaar op de markt komt.

Automerken lijken zich sinds het succes van de Toyota Prius heel erg druk te maken over of hun auto's wel herkenbaar zijn als groen. De Prius had een herkenbare vorm en deed het daarmee erg goed. De Civic Hybrid van Honda juist niet. De Nissan Leaf hangt er een beetje tussenin. De leek zal hem niet herkennen als elektrische auto, maar voor een beetje connaisseur is de vorm onderscheidend genoeg. De Focus zal uiterlijk grotendeels lijken op zijn benzine- en diesel-aangedreven soortgenoten. De grill wordt herkenbaar anders, maar alleen van voren zul je dus duidelijk kunnen zien dat het om een batterijgevoerde Focus gaat. Persoonlijk vind ik hem er mooier uitzien dan zijn grootste concurrent, de Leaf.

Ondanks dat hij twee jaar later op de markt komt, is het bereik van de Ford nagenoeg gelijk aan dat van zijn Japanse tegenhanger. Ook zijn vanaf-prijs zal behoorlijk in de buurt of misschien zelfs iets hoger liggen. Dat valt een beetje tegen. De Renault Zoe die eind dit jaar op de markt komt zal de eerste wat goedkopere volwaardige elektrische auto zijn. Die gaat tegen de 23 duizend euro kosten, maar daar komt wel de lease van de accu bij voor tachtig euro per maand. Op een levensduur van tien jaar heb je dan alsnog dik over de 30K afgetikt.

In 2010 werd al voorspeld dat we tot minstens 2015 moesten wachten voor een serieuze doorbraak in prijs en bereik van elektrische auto's. Dat wil niet zeggen dat de Focus Electric geen fijne auto is. Hij is voorzien van het Sync-systeem en alhoewel we iets te weinig tijd hadden om op alle knopjes te drukken, zag het er veelbelovend uit. Je kunt apps installeren in je auto en over tijd zo je beleving steeds verbeteren.

Onze testauto had (nog) geen traction control. Dat zal de auto in Nederland straks wel hebben, maar daardoor kregen we op het vochtige wegdek in Aken wel een goed idee van de power van de Focus. Een beetje druk op het pedaal en de voorwielen piepten. Dat overkomt je straks niet meer. Dan is het slechts genieten van de stilte en het moeiteloos accelereren. Vooral in de stad is het fijn om zo rap te kunnen accelereren.

Voor de rest is er weinig te vertellen over de auto dat niet al gezegd is in de duurtest van zijn benzinebroer. Later dit jaar maken we nog even wat intensiever kennis met de elektrische Focus en vertellen we je alles over het Sync systeem.