Eerste indruk: Ford Focus Electric

Userpica

Rutger mocht als één van de eersten een rondje maken in de Ford Focus Electric. Volledig elektrisch aangedreven.

Twee weken geleden mochten we achter de schermen rondneuzen in het Forschungszentrum van Ford in Aken. We spraken daar de Nederlandse hoofdverantwoordelijke Pim van der Jagt en Fords belangrijkste futuroloog Sheryl Connelly, waarover spoedig meer in Bright magazine. We kregen ook even de gelegenheid om in de Ford Focus Electric te rijden. Een auto die pas eind dit jaar op de markt komt.

Automerken lijken zich sinds het succes van de Toyota Prius heel erg druk te maken over of hun auto's wel herkenbaar zijn als groen. De Prius had een herkenbare vorm en deed het daarmee erg goed. De Civic Hybrid van Honda juist niet. De Nissan Leaf hangt er een beetje tussenin. De leek zal hem niet herkennen als elektrische auto, maar voor een beetje connaisseur is de vorm onderscheidend genoeg. De Focus zal uiterlijk grotendeels lijken op zijn benzine- en diesel-aangedreven soortgenoten. De grill wordt herkenbaar anders, maar alleen van voren zul je dus duidelijk kunnen zien dat het om een batterijgevoerde Focus gaat. Persoonlijk vind ik hem er mooier uitzien dan zijn grootste concurrent, de Leaf.

Ondanks dat hij twee jaar later op de markt komt, is het bereik van de Ford nagenoeg gelijk aan dat van zijn Japanse tegenhanger. Ook zijn vanaf-prijs zal behoorlijk in de buurt of misschien zelfs iets hoger liggen. Dat valt een beetje tegen. De Renault Zoe die eind dit jaar op de markt komt zal de eerste wat goedkopere volwaardige elektrische auto zijn. Die gaat tegen de 23 duizend euro kosten, maar daar komt wel de lease van de accu bij voor tachtig euro per maand. Op een levensduur van tien jaar heb je dan alsnog dik over de 30K afgetikt.

In 2010 werd al voorspeld dat we tot minstens 2015 moesten wachten voor een serieuze doorbraak in prijs en bereik van elektrische auto's. Dat wil niet zeggen dat de Focus Electric geen fijne auto is. Hij is voorzien van het Sync-systeem en alhoewel we iets te weinig tijd hadden om op alle knopjes te drukken, zag het er veelbelovend uit. Je kunt apps installeren in je auto en over tijd zo je beleving steeds verbeteren.

Onze testauto had (nog) geen traction control. Dat zal de auto in Nederland straks wel hebben, maar daardoor kregen we op het vochtige wegdek in Aken wel een goed idee van de power van de Focus. Een beetje druk op het pedaal en de voorwielen piepten. Dat overkomt je straks niet meer. Dan is het slechts genieten van de stilte en het moeiteloos accelereren. Vooral in de stad is het fijn om zo rap te kunnen accelereren.

Voor de rest is er weinig te vertellen over de auto dat niet al gezegd is in de duurtest van zijn benzinebroer. Later dit jaar maken we nog even wat intensiever kennis met de elektrische Focus en vertellen we je alles over het Sync systeem.

door Rutger Middendorp, 10-07-2012 16:10 6 reacties, 5564 views

edwinveneman, 2 jaren geleden
afbeelding van edwinveneman

De neus is al een enorme vooruitgang!
Een beetje gestolen van de Austin Martin DB9. Maakt hem eindelijk wat stoerder.

Simon90, 2 jaren geleden
afbeelding van Simon90

Wellicht is het een idee deze rubriek te ondersteunen met bewegend beeldmateriaal.

Corrie Gerritsma, 2 jaren geleden
afbeelding van Corrie Gerritsma

Ha Simon, dat zouden we graag doen, maar helaas hebben we geen budget om van alle autotests een video te maken. We hebben af en toe wel een recensievideo, zie https://www.bright.nl/cockpit

pimbee, 2 jaren geleden
afbeelding van pimbee

Simon..... Get a job

Rutger Middendorp, 2 jaren geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Simon, ik wil wel een animated gif maken van de foto's die ik heb van de auto. Is dat wat? :)

Terpstra, 2 jaren geleden
afbeelding van Terpstra

De auto komt in beperkte oplage naar Nederland namelijk zo'n 100 stuks. Het Sync systeem wordt trouwens ook leverbaar op de nieuwe Ford Transit die in november op de markt komt
De oplaadpunten voor elektrische auto's zijn te vinden op www.laad.nl met een app voor onderweg. handig als je een Focus electric hebt


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 25 bezoekers online.