Eerste indruk: HTC Vive, de VR-bril die je niet misselijk maakt

Eerste indruk: HTC Vive, de VR-bril die je niet misselijk maakt

08-09-2015 03:39 Laatste update: 27-04-2018 21:32

HTC's VR-bril Vive los het probleem van snel misselijk worden op. Door allerlei sensoren beweegt het beeld van de Vive mee met je lichaam.

Zet 'm op je hoofd en blijf in de stoel zitten: dat is bij de meeste virtual reality-brillen de regel. Met een controller in je hand kun je vervolgens door de digitale wereld lopen, terwijl je in de stoel zit. Het probleem? Je brein registreert dat je beweegt, maar je lichaam zegt dat je stilzit - met flinke misselijkheid tot gevolg.

Heel veel sensoren
De Vive is specifiek ontwikkeld om die misselijkheid tegen te gaan. De bril is voorzien van allerlei sensoren die onder andere registeren welke kant je op kijkt. Om je locatie bij te houden, gebruikt de bril twee camera's in de hoeken van de kamer. Als je een paar stappen zet, registeren de camera's dat en wordt het beeld daarop aangepast. Hierdoor beweeg je in de virtuele wereld precies hetzelfde als in de normale wereld, wat heel natuurlijk aanvoelt.

De sensoren zijn in de virtualreality-bril verwerkt, maar nog wel zichtbaar als je 'm op zet. Hierdoor oogt de Vive futuristisch, maar het is mogelijk dat HTC en Valve hier nog verandering in gaan brengen. Het apparaat is ondanks zijn forse formaat vrij licht. Aan de bovenkant zijn allemaal kabels te vinden die met een computer zijn verbonden. Dat is soms lastig tijdens het bewegen, want het kwam regelmatig voor dat een voet vast bleef zitten in de wirwar aan kabels. De consumentenversie krijgt echter maar één kabel.

Lenzen en controllers
In de Vive zijn twee lenzen te vinden die je naar een schermpje laten kijken. De twee lezen zorgen ervoor dat het beeld dat op het scherm wordt getoond echt tot leven komt. De beeldkwaliteit is best goed: voor het spelen van games of kijken van een film in een grote virtuele bioscoop is het voldoende. Zodra je dichterbij een virtueel object komt, worden de pixels groter en duidelijker. Dat is vooralsnog een nadeel aan de Vive, omdat de bril juist is gemaakt om dicht naar objecten te gaan door er bijvoorbeeld heen te lopen en te buigen.

Als je in de buurt van een muur komt, toont de bril in de digitale wereld een lichtgevend raster. Dat betekent: niet verder lopen. Zo bepaalt de Vive hoe groot de ruimte is waarbinnen je kunt bewegen en stoot je je neus niet tegen de muur. Op dit moment herkent de virtualrealitybril nog geen objecten, mensen of dieren, waardoor de ruimte écht leeg moet zijn.

Video uit onze eerste aflevering van Bright TV, elke maandag 22.30 op RTL Z:

De Vive werkt samen met twee controllers die bewegingen in de gaten houden en verschillende knoppen hebben. Tijdens een demo waarin je virtueel kunt koken veranderden de controllers in handen, maar bij een andere demo houd je met één controller een speciaal apparaat vast om ballonnen op te blazen. De Vive past het digitale uiterlijk van de controller aan op basis van de virtuele wereld waar je jezelf op dat moment in bevindt.

Dit kun je met de Vive
Als je de Vive op hebt, kom je in een hele grote virtuele kamer terecht. Er zijn geen muren; alles om je heen is wit en lijkt oneindig. Zo verandert een klein kamertje van vier vierkante meter in een hele grote ruimte. Om je heen staan virtuele schermen met verschillende demosessies. Door met de controller naar een scherm te wijzen en de knop in te drukken, start je zo'n demo op.

De eerste demo speelt zich af op een gezonken schip. Je kunt rondlopen op de romp van het schip en om je heen kijken. Plotseling zwemt er een grote walvis voorbij, die je met zijn rechter oog aankijkt. Langzaam zwemt hij langs het wrak, en door je hoofd te bewegen kun je 'm van voor naar achter bekijken. Ook is het mogelijk om naar het einde van de romp te lopen, over de rand te buigen en de koraalriffen te zien.

HTC laat ook zien op wat voor manier de Vive relevant is voor gamers. Door de bril te dragen kun je jezelf op een virtueel slagveld begeven, dat op een eveneens virtuele tafel voor je wordt getoond. Alsof je weer een kind bent en met soldaatjes speelt. Je kunt dwars door de tafel lopen om de aanvallende partij en hun tanks te zien, of omdraaien om juist de verdedigende partij en hun kasteel met vurende kanonnen te bekijken. Het is nog niet mogelijk om één van die partijen te besturen, maar het laat wel zien hoe leuk en divers een spel spelen met de Vive kan zijn.

De meest indrukwekkende demo vindt echter plaats in een hele andere virtuele omgeving: een duister houten hutje. Een hele grote en gezette tovenaar komt de hut binnen gewandeld en geeft je een lichtje waarmee je door de donkere hut kunt lopen. Bij verschillende plekken in de hut gaat het lichtje feller branden, waarna je op de knop van de controller drukt om plotseling heel klein te worden. Hierdoor zie je de hut op zes verschillende en compleet andere manieren, wat voor zowel gamen als verhaalvertelling enorm interessant is.

Wanneer voor consumenten?
Het duurt niet heel lang meer voordat ook consumenten met de Vive aan de slag kunnen. HTC en Valve brengen de virtualreality-bril aan het begin van volgend jaar uit voor een nog onbekende prijs. Ontwikkelaars mogen al aan de slag met de Vive, zodat zij alvast toepassingen voor de bril kunnen ontwikkelen.

We kunnen volgend jaar nog geen heftige schietspellen in een grote virtuele wereld spelen, maar de Vive laat absoluut zien dat virtual reality - een écht nieuw medium - de komende jaren net zo'n grote invloed gaat hebben als desktop-computers en smartphones ooit hadden en nog steeds hebben.