Eerste indruk: Jeep Grand Cherokee

Eerste indruk: Jeep Grand Cherokee

23-12-2014 11:01 Laatste update: 28-04-2018 02:41

Op pad met de meest luxe Jeep die je kan kopen: de Jeep Grand Cherokee Summit. We gingen iets te enthousiast de blubber in.

Met de Jeep Cherokee van vorige week was het even zoeken naar dat Willy's Jeep DNA, maar zijn grotere broer is een remix van een bekend recept. De Jeep Grand Cherokee verwijst naar zijn voorgangers, maar met een moderne uitstraling. Zowel van binnen als van buiten. Zeker de Summit uitvoering die wij rijden, bomvol met speelgoed.

Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit op deze auto. Cruise control: yep. Adaptive Cruise control: ook. Vering waarmee je de auto belachelijk hoog op z'n wielen kunt zetten: indeedy. Elektrische achterklep en glazen dak? Waarom niet? Stoelverwarming: laat me niet lachen, deze heeft zelfs stuurverwarming. Lage gearing. Een digitaal dashboard waarop je live kunt zien welke assen worden aangedreven, hoe je wielen staan en of je het stuur gedraaid hebt. De automatische versnellingsbak heeft 8 verzetten, waardoor de motor steeds tussen de 1800 en 2200 toeren blijft als je kalm optrekt.

En in tegenstelling tot zijn kleinere broertje is dit een knapperd. Uit elke mogelijke hoek. Waar een Range Rover verfijnde Engelse klasse uitstraalt, daar is deze auto duidelijk meer Amerikaans. Maar geen hillbilly patserigheid, maar New York chique. Zeker in het zwart. De grote velgen vullen de wielkasten mooi, waardoor de hele stance van de auto goed is. Het is geen kruising tussen een 4x4 en een schoolbus, zoals de Escalade. Ik viel dan ook meteen als een blok voor deze auto.

Hi-def offroad
Instappen is prettig in zo'n hoge auto en het uitzicht is fenomenaal. Niet alleen naar buiten. Binnenin is het allemaal ook fraai afgewerkt. Vooral de hoge resolutie graphics op de klokken en het scherm en de batterij met offroad settings maken indruk. De motor is een dikke 3 liter V6 diesel. Die heeft genoeg pit om de auto in minder dan 9 seconden naar 100 te krijgen, maar klinkt alsof er te weinig motorolie inzit. Een beetje rauw en onbeholpen.

Het alternatief voor deze motor is echter een 5,7 liter V8. Die klinkt ongetwijfeld beter, maar zodra je weet wat die mooie roffel per kilometer kost, vlucht je waarschijnlijk snel terug naar de diesel.

Het interieur is ruim en dankzij het enorme glazen dak ook licht. Achterpassagiers hebben in deze Summit ook stoelverwarming en elk een usb-aansluiting. Cupholders zijn er uiteraard in overvloed.

Geef toe: uit elke hoek een knappe auto om te zien.

Cupholders voor uw 2-jarigen.

Gruwelijke graphics op het dashboard.

Blubber
Voor de foto's van deze test dacht ik de Jeep eens lekker in de klei te zetten. Maar zelfs hier op het Hoogeland is een stukje vrij toegankelijke blubber niet makkelijk te vinden. Uiteindelijk vond ik een onschuldig uitziende kavel die te koop stond. Daar reed ik een paar rondjes in de mud-stand, met de lage gearing, en de vierwielaandrijving ingeschakeld.

Op de terugweg naar drogere regionen, dacht ik even stoer te doen voor mijn zoontje die naast me zat en gaf even flink gas. Effect: ik groef mezelf meteen een paar centimeter door het gras de blubber in. Het avontuur was begonnen! Ik haalde bij de buren een paar plankjes, betontegels en stenen om wat grip te krijgen. Met succes! Ik kwam 20 centimeter vooruit en groef mezelf weer in.

Nadat het huilen mijn zoontje nader stond dan het lachen, zette ik hem af bij een vriendin die twee straten verderop woonde en besloot dat mijn offroad avontuur niet nog meer vieze kleren waard was en liet me er uit slepen door een bergingsbedrijf dat (geheel toevallig) 50 meter verderop gevestigd was. Moraal van dat verhaal: Hoeveel power je ook hebt op vier wielen, bij weinig grip met beleid gas geven!

Mijn wat overmoedig gasgeven, resulteerde in mijn wat knullige reddingsactie met stenen en tegels.

Gelukkig woonde er een professional om de hoek en afslepen is altijd verzekerd, verzekerde hij mij. Haak mij maar aan dan, kan ik naar de Albert Heijn.

De les: Paardenkrachten zonder grip leveren weinig resultaat.

Conclusie
Ik denk dat de meeste auto's met reguliere banden mijn offroadavontuurtje niet zonder uitstappen mogelijk hadden gemaakt. Het doet ook niet af aan de aantrekkingskracht van deze auto. Heeft iemand een off-roader van 2300 kilo écht nodig in Nederland? Ik vermoed van niet. Zeker als het gemiddelde verbruik richting de 1 op 10 kruipt.

Maar allemachtig, ik heb zelden zo'n charismatische kar gereden. Hij doet me in veel opzichten denken aan de Range Rover. Er zit bijna een halve ton prijsverschil tussen deze twee. Dat de Engelsman duurder is, voel je wel aan. Maar in de Grand Cherokee kom je zeker niet tekort. Bovendien straalt deze meer lol uit, zeker 10 centimeter diep in de blubber.