Eerste indruk: Puma Phone

Eerste indruk: Puma Phone

17-02-2010 10:51 Laatste update: 29-04-2018 06:33

Puma komt met een vrolijk mobieltje met zonnecellen en allerlei sportapplicaties.

Fabrikant Sagem en Puma hebben samen op het Mobile World Congress de Puma Phone gepresenteerd. De Puma Phone heeft een 2,8 inch scherm, een 3,2 megapixelcamera, een internetbrowser, muziekmixapplicatie, videobellen en FM-radio. Plus natuurlijk een Puma-logootje.

Het zonnecelpaneel aan de achterkant is ook bijzonder. Zoveel toestellen die dat hebben zijn er nog niet. Net als het solarpaneel in Samsungs Blue Earth, sinds kort in Nederland te koop, werkt de Puma Phone met een vrij oud type zonnecel dat weinig efficiënt is. Het Nederlandse Intivation heeft een betere solartechniek voor mobieltjes in de derde wereld, maar in de Puma Phone vervangt het zonnepaneel de gewone oplader dan ook niet. Het is een extraatje, handig voor actievelingen die lang buiten de deur zijn.

Volgens Puma-medewerkers levert de telefoon na een uur in de volle zon 17 minuten gesprekstijd op en 2 uur muziek luisteren. Maar als de hemel niet blauw is, heb je er weinig aan. De telefoon toont in speciale vensters precies wat het gebruik van de zonnecel heeft opgeleverd: hoeveel minuten je hebt gebeld en hoeveel sms'jes je hebt gestuurd. Puma is ook van plan je die scores online te laten delen met vrienden. Dat geldt ook voor kaartjes met je fiets- of looprondjes.

De telefoon heeft allerlei applicaties gericht op sporters. Zoals een stappenteller, een stopwatch, een gps-tracker voor hardloop- en fietstochtjes. Het ontwerp van alle apps is lekker retro: ouderwetse scorebordletters en analoge metertjes die je snelheid aangeven. Dat laatste zou hem ook best bruikbaar maken op het fietsstuur. Een Puma-medewerker vertelt dat het merk van plan is een fietshouder te maken. Maar die is nog niet af. Een van de accessoires die al wel is aangekondigd, is een armband.

De Puma Phone is geen concurrent voor Nike+iPod, want Puma gaat geen chips voor op de schoenen verkopen die kunnen samenwerken met de Puma Phone. Dat is volgens een Puma-medewerker meer iets voor merken als Nike en Adidas die gericht zijn op hardlopers. Puma is dat nu eenmaal niet.

De Puma Phone moet het hebben van een vrolijk design, dat strak is doorgevoerd in zijn mobiele interface: een rode achtergrond en witte icoontjes. Nog een gimmick: er zit een echte poema in het toestel. Klik je hem aan dan loopt hij in een filmpje door het beeld. Als de batterij bijna leeg is gaat hij grommen.

De slogan die Puma gebruikt om de telefoon te promoten is: 'I'm not like all those other phones'. Dat klopt zeker. Dit is vooral een toestel 'voor erbij', bedoeld voor sporters. De rood met witte software maakt dat je er wel mee opvalt. Er komen ook andere versies met meer kleuren. Die Puma Phones worden rond het WK Voetbal in Zuid-Afrika gepresenteerd. Misschien zit er wel een oranje model bij.

Vanaf april is hij in diverse Europese landen via telecomaanbieders te koop. De losse prijs is volgens Puma-medewerkers circa 400 euro. Wanneer hij in Nederland komt is nog niet bekend.