Eerste indruk: Samsung H1

Eerste indruk: Samsung H1

16-11-2009 12:02 Laatste update: 29-04-2018 08:06

Het eerste toestel op maat gemaakt voor Vodafone 360. Het toestel is top maar de dienst moet nog op gang komen.

Vodafone zet hoog in met 360. In de concurrentiestrijd met branchevreemde partijen als Apple en Google concentreert Vodafone zich met de nieuwe gratis dienst op je contacten en stelt zich op als metadienst waar je je vrienden op Facebook en je contacten uit Gmail en Hotmail in kunt opnemen. Het brengt zo al je sociale netwerkverkeer samen op één scherm. Slimme strategie maar hoe pakt dat uit in de praktijk?

Je hoeft niet abonnee te zijn bij Vodafone om gebruik te kunnen maken van 360, zij het in dat geval in beperktere vorm. 360 zal ook werken op je Nokia als je bij KPN zit, of op je iPhone bij T-Mobile en kan praten met zowel Windows als Macintosh computers. Zover is het echter nog niet. De roll-out van 360 verloopt in fasen. De dienst is nu alleen beschikbaar voor gebruikers van de kersverse Samsung H1, het toestel dat helemaal op maat is gemaakt voor 360. Daarna volgen de gebruikers van de Samsung M1, een H1 met minder geheugen, die eind november beschikbaar komt. De rest van het publiek kan later deze maand aan de slag. Update: iedereen kan zich vanaf vandaag voor 360 registreren.

Over het toestel zelf kan ik kort zijn, dat biedt vrijwel alles wat je je kunt wensen: prachtig scherm (amoled 800x480 pixels), prima touchscreen, dikke camera (5 mp) met video-opnamen en flitser, 3G, wifi, gps, fm radio met rds, you name it. Los kost de H1 526 euro, in combinatie met een tweejarig Vodafone abonnement is het toestel gratis.

De H1 draait op Linux Mobile maar daar merk je weinig van. Het systeem is helemaal ingericht op 360. Centraal staat het overzichtsscherm met je contacten, te bereiken via de middelste van de drie knoppen onder het scherm. Je contacten zweven er als visitekaartjes in 3D-perspectief. Hoe meer contact er met een, eh, contact is, des te hoger komt hij of zij te liggen. Het kaartje toont naast naam en foto ook de meest recente statusupdate van die persoon. (Je kunt ook zien of een contact gebruik maakt van 360 en of hij/zij online is. Dat is vooralsnog alleen relevant als je je locatie wilt delen.)

De hoofdrol voor de contacten bevalt goed. Deze benadering staat lijnrecht tegenover de aanpak van bijvoorbeeld Apple op de iPhone waar pas bij latere versies van de software een aparte app werd toegevoegd voor je contacten (je zoekt nummers op via de telefoon app). Het is ook prettig dat 360 open staat voor de diverse sociale netwerken. Ondersteuning voor Hyves wordt overigens pas later dit kwartaal beschikbaar, Twitter volgt in het eerste kwartaal van 2010. Het is ook prettig dat je het contactbeheer grotendeels via de 360 website kunt doen, dat scheelt een hoop gepiel op je toestel. Jammer dat dat niet geldt voor de apps.

De rechterknop onder het scherm is de shortcut naar je apps. 360 ondersteunt zowel gratis als betaalde apps. Het aanbod is nog wat mager maar zal wel groeien. Vodafone probeert het developers makkelijk te maken door te werken met JIL, een Java-platform dat voor sitebouwers als bekend terrein mag worden verondersteld. Ik vraag me af of dit in de praktijk ook gaat werken en of developers dan wel opdrachtgevers een app laten maken voor de iPhone, Android én 360. Misschien dat een dienst als Steape daarin kan assisteren. Als gebruiker mis ik de controle. De H1 wordt geleverd met pre-installed apps die je niet kunt verwijderen. Dat doen Apple en Google ook, maar die beperken zich tot sleutelapplicaties, niet de Vodafone MacLaren Mercedes F1 team app en andere marketingmeuk.

Vodafone probeert communicatie voor het grote publiek eenvoudig te maken. Daar slaagt het mijn inziens maar half in. Ik vind het bijvoorbeeld vervelend dat de internetverbinding standaard op mobiel staat in plaats van wifi. De Shop is ook een verhaal met bijzinnen. Je moet Vodafone-abonnee zijn om muziek te kunnen kopen, wat het in feite buiten de open en gratis 360 dienst plaatst. Ben je wel abonnee, dan moet je voor muziekaanschaf een apart abonnementje afsluiten: 7,50 euro per maand voor 10 songs drm-vrij of 10 euro voor 'all you can eat' met drm. Ook het feit dat je naast je Basis-abonnement bij een H1 à 27,50 per maand (met de eerste negen maanden vijftig procent korting) ook nog Zorgeloos Internet à 9,50 moet toevoegen (met dezelfde korting) maakt het allemaal onnodig ingewikkeld.

In de interface van de H1 is ook nog ruimte voor verbetering. Toegegeven, mobiele telefoons zijn complexe apparaten die heel veel kunnen. De interface is tijdens de ontwikkeling dikwijls een strijd tussen developers en interaction designers. Bij Apple hebben de laatsten de overhand, bij Android en ook bij 360 de eerste groep, zo lijkt het. De interface is innovatief maar vergt veel gewenning. Er zit ook echte fouten in, zoals iconen zonder tekstlabels waardoor je geen clou hebt wat de functie inhoudt.

Vodafone gaat ervan uit dat het grote publiek dadelijk net zo netwerkverslaafd is als de digitale voorhoede nu. De focus op contacten is wat dat betreft vooruitziend. De uitwerking van de strategie heeft echter nog last van kinderziektes. Het feit dat de verkoop van de H1 ondersteuning behoeft in de Vodafone winkels, waar terplekke 360-accounts worden aangemaakt en telefoons ingesteld voor de klant, is veelzeggend. Als het je primair om je contacten gaat, dan is een account bij Soocial ook een optie. De belofte van 360 is boeiend maar wordt momenteel nog niet helemaal ingewilligd.