Eerste indruk: TomTom Go 6000

Eerste indruk: TomTom Go 6000

27-09-2013 12:05 Laatste update: 28-04-2018 09:55

TomTom heeft een paar nieuwe navigatie units te koop. Uitstervende diersoort of handige gadget?

TomTom gooit het met zijn nieuwe serie navigatieapparaten over een andere boeg. Kaartupdates en live traffic is nu gratis voor de rest van je leven. Of dat van je kastje in ieder geval. De interface doet nu denken aan Google maps, waarbij niet het menu maar de kaart het startpunt van de bediening is.

Live traffic was de reden dat ik vorig jaar nog een nieuwe TomTom kocht. In tegenstelling tot ingebouwde navigatiesystemen die vaak met TMC werken, heeft TomTom een centrum vol computers en mensen die data van alle Vodafone-klanten en TomTom-klanten samenvoegen tot de meest precieze verkeersdatastroom die je kunt bedenken. Waar TMC slechts de hoofdwegen kent en met een interval van 15 minuten niet al te nauwkeurige info kan geven, zijn de live diensten van TomTom beschikbaar op elke weg waar wel eens iemand rijdt met een TomTom kastje of een Vodafone telefoon. Het resultaat is verbluffend precieze file informatie en uitstekende alternatieve routes. So far, so good. Bij mijn eigen TomTom kastje (een Go 1005) viel de Live verbinding nog wel eens uit. Midden in een file op de ring bij Gent verwens je dan de medewerker die een bitje verkeerd geparkeerd heeft of de programmeur die een kop koffie te veel of te weinig heeft gehaald.

In de tijd dat ik de Go 6000 aan mijn voorruit heb hangen, heb ik nog geen problemen met de dienst gehad. Maar daar moet ik bij zeggen dat ik er nog geen rit van 8 uur richting buitenland mee gedaan heb.

Het feit dat je niet langer hoeft te betalen voor nieuwe kaarten en live traffic is fijn, maar er zit wel een klein addertje onder het gras. Er is een smartphone connected serie (de 400, 500 en 600) waarbij de traffic info gratis is, maar de verbinding via je telefoon loopt. In het buitenland kunnen de kosten voor dataverkeer dan flink oplopen. De 5000 en 6000 hebben een eigen ingebakken simkaartje, waar je nooit meer kosten aan hebt. Een gedeelte van die kosten vind je wel terug in de aanschafprijs. De 6000 die bij ons op de voorruit prijkt, kost maar liefst 350 euro. 100 euro aan data zeg maar. Wie vaak in het buitenland rijdt doet er goed aan voor het model met de 3 nullen te gaan.

Overigens is de goedkopere 5000 dan de aanrader, want het model met 6" scherm dat wij testten is werkelijk enorm. Wie slechte ogen heeft en denkt baat te hebben bij dit formaat komt bedrogen uit, want de letters blijven praktisch even groot.

De kaartinterface is een verbetering ten opzichte van het onophoudelijke menu in eerdere TomToms. Bovendien was het eerder knap lastig om te zoomen op de kaart en iets op te zoeken waarvan je het adres niet wist. Dat is nu kinderlijk eenvoudig. Wie wel eens Google Maps op een tablet of iPhone heeft gebruikt, begrijpt hoe het werkt. Wat absoluut minder is geworden is de ritinformatie rechts in het scherm. Gaf de TomTom Go 1005 nog netjes aan waar in het traject files waren en hoeveel vertraging die opleverden, nu wordt de file wel aangegeven, maar specifieke informatie ontbreekt in het hoofdscherm. TomTom heeft de hele interface cleaner gemaakt, maar hier zijn ze een stap te ver gegaan.

Ten opzichte van vorige TomToms is een levenslang abonnement op Live traffic en nieuwe kaarten een flinke opsteker. Op die manier maakt de Amsterdamse navigatiespecialist slim gebruik van haar USP. Totdat automakers met dezelfde data gaan werken blijft de TomTom dus een aanrader.