Eerste indruk: Urban Arrow-bakfiets met trapondersteuning

Eerste indruk: Urban Arrow-bakfiets met trapondersteuning

31-03-2014 17:37 Laatste update: 28-04-2018 06:49

De Urban Arrow is een bakfiets met twee wielen en vernuftige features. Rutger deed er Groningen-Winsum mee.

Recent testte ik de Dolly-bakfiets. Een Nederlands ontwerp en fabrikaat met een bijzondere kunststof bak én frisse kleurencombinaties. Niet kort daarna kreeg ik een mailtje van de maker van de Urban Arrow. De family-editie van deze bakfiets heeft een EPP (piepschuim) bak, trapondersteuning, een NuVinci traploze versnellingsnaaf en een bijzonder custom frame. Ik reed de fiets van Groningen naar Winsum en weer terug.

Twee wielen

Fietsen met een bakfiets op twee wielen is even wennen, maar het trapt lichter dan een fiets op drie wielen en is ook net even wat wendbaarder. Deze fiets til je bij het parkeren makkelijk even op aan het zadel om hem te verzetten. Met een bakfiets met twee wielen voor draait de bak dan niet mee. De 15 kilometer die ik fietste gingen soepel dankzij de trapondersteuning. Terwijl middelbare scholieren op hun lichte toerfietsen hard tegen de wind in trapten, vloog ik ze fluitend voorbij met 25 kilometer per uur.

Boven die snelheid houdt de trapondersteuning op. Als je dat stom vindt, zul je moeten stemmen op een partij die de wetgeving aan wil passen. Want zo werkt dat nu eenmaal in Nederland als je geen verzekeringsplaatje achterop je fiets wilt.

Drie standen van trapondersteuning

Met de Bosch-controleunit kun je de mate van trapondersteuning regelen en ook kiezen of je energiebesparend wilt rijden (als je lange einden moet), of dat je zo makkelijk mogelijk, zo hard mogelijk wilt in de stand 'speed' of een beetje er tussenin in de sportstand. Via dezelfde unit kun je ook je verlichting aan en uit zetten. Enige irritatie is dat je op de accu onder het bankje eerst nog een knopje in moet drukken voordat je trapondersteuning werkt. Raar dat dat niet via die besturingsunit kan.

Dat kun je gezeur vinden. Maar dan heb je de prijs van de Urban Arrow nog niet gehoord. Hij kost inclusief trapondersteuning 3500 euro. Voor dat geld wil ik niet meer hoeven bukken. Overigens zijn er gemeentes in Nederland waar je subsidie kunt krijgen voor een elektrische fiets.

Groningen - Winsum - Groningen en een ritje naar school; leuker dan op de fiets met de Urban Arrow. (Youtube-link)

De fiets is in wit en zwart te koop, ook zonder trapondersteuning en met een reeks accessoires kun je hem helemaal aanpassen aan jouw gebruik. De fietsenmaker waar we de Urban Arrow ophaalden noemde het de Rolls Royce onder de bakfietsen. Na een kleine dertig kilometer op de klok, kan ik het daar wel mee eens zijn: luxe, exclusief, duur, een tikkeltje overbodig en juist daarom zóóó aantrekkelijk.

Lees ook:
Eerste indruk: Dolly bakfiets