Eerste indruk: Volkswagen Golf GTE, 7% scheurijzer?

Eerste indruk: Volkswagen Golf GTE, 7% scheurijzer?

16-02-2015 12:45 Laatste update: 28-04-2018 01:39

Vorige week stond er een advertorial over de Golf GTE op de site. Rutger fact-checkte dat verhaal.

Laten we eerlijk toegeven, het is niet makkelijk om een website winstgevend te laten zijn. Eindbaas Erwin wil graag een mahoniehouten bureau, een 55" touchscreen aan de wand en op de redactiefeestjes wordt de champagne in kratten tegelijk naar binnen gerold. Stel je de orgie in Asterix en de Helvetiërs voor, maar de zwaarden zijn vervangen door allerhande puntige gadgets en je hebt een redelijk beeld van hoe het er achter de schermen aan toe gaat bij Bright.

Dat wordt mede betaald uit de advertorial die we vorige week plaatsten over de Golf GTE. Een plugin-hybride met meer dan 200pk. Wij willen natuurlijk alles wel schrijven over een auto, als daar krab en garnalen van besteld kan worden. Maar als de roes voorbij is, houd je er letterlijk en figuurlijk een rare smaak aan over. Vandaar dat ik mezelf de weinig benijdenswaardige taak heb toebedeeld om de advertorial te fact-checken. Ik reed met de GTE van Leusden naar Gent en weer terug.

Paardenkracht
Om kort te gaan: bijna alles klopt! De auto heeft verdraaid veel pk's, kan ook elektrisch rijden en de speeltjes zijn aanwezig en werken moeiteloos. De auto die wij meekrijgen had geen trekhaak. Dus het raspaard en de paardentrailer moesten bij de importeur op het terrein blijven staan. De eerste lezer die 1500 kilo trekt met de GTE, mag zich bij ons melden.

Het enige dat echt niet klopt is de kop van de advertorial. Deze GTE heeft geen geweten. Tot op heden komen we in apparaten ook niet verder dan de wetten van Asimov als het gaat om geweten. Het geweten moet van de bestuurder komen en daar zakt mij de moed wat in de schoenen.

Nerdalert! De motor laadt de accu bij en drijft de wielen aan.

De GTE heeft een prachtig afgewerkt interieur.

Het SMAK in Gent had een prachtig object tentoongesteld op de parkeerplaats.

Elektrisch bereik: 11 km
Toen ik in de auto stapte was de tank halfleeg en stond het elektrisch bereik op 11 km. Dat deed me denken aan al die weinig opzienbarende persberichten over het veel te hoge verbruik van plug-in hybrides. Zelfs de goed geïnformeerde jongens van de importeur hadden de auto niet aan de laadpaal gezet. Een laadpaal die hemelsbreed nog geen 2 meter van de auto verwijderd was.

Je kunt er donder op zeggen dat een auto met de eigenschappen van een GTI en 7% bijtelling als warme broodjes gaat verkopen. Tot ziens Mitsubishi Outlander, hallo Golf GTE. Maar feitelijk subsidieert de overheid daarmee een heleboel GTI's op de weg. Want er is geen enkele prikkel buiten het eigen geweten om deze auto elektrisch te rijden of op te laden. De cijfers suggereren dat het geweten van de gemiddelde leaserijder niet dermate ontwikkeld is dat hij of zij overal waar mogelijk oplaadt.

U vindt deze kleur mooi, maar kan hem in de brochure niet vinden? Komt omdat het een speciale lak is van 2600 euro.

Subtiele verlichting in het interieur.



Aanrader met disclaimer
Een retourtje Gent met 11 kilometer in de accu leverde een verbruik op van 7,9 liter per 100 kilometer bij een gemiddelde snelheid van 96 km/u. Praktisch alles op de cruise control. Bij netjes bijladen en kortere afstanden kun je 0 liter per 100 kilometer halen.
De overheid zou dan ook gerust 7% bijtelling mogen rekenen op deze auto. Mits hij meteen naar 20% gaat als je er een tankpas bij krijgt van de baas.