Elektrische motorfiets: Bolt and beautiful

Userpica

Zonder verbrandingsmotor en benzinetank kan een motor er heel anders uit zien. Bolt is een elektrische motorfiets ontworpen vanaf een schone lei. 

Waarom ziet een elektrische auto er hetzelfde uit als een auto met verbrandingsmotor? Een ruimte voor de motor en tank is niet nodig, wel een plek bij de wielen voor een elektromotor. Als accu's in een aan de auto aangepaste vorm gemaakt worden zodat je ze onder of tussen stoelen plaatst, ben je vrij om de auto een meer passende vorm te geven. Die vrije hand gaf industrieel ontwerper Niels Caris van Springtime zichzelf. Hoewel hij net een nieuwe motor gekocht heeft, is de Bolt de uitkomst van het ontwerpen van een elektrische motor zonder traditioneel voorbeeld.

"Het ontwerpen van een elektrische motorfiets maakt dat je de ordening en afmetingen van volumes opnieuw kunt afwegen. Het ontbreken van een benzinetank en verbrandingsmotor maken de weg vrij voor een nieuw visueel archetype." Bolt heet de elektrische motorfiets van Springtime. Een groter voor- dan achterwiel geven hem het silhouet van een bizon. Een zwart glimmend beest met een opwippend oranje staartje. Een groengeel led-verlichtte cirkel rond de voetsteun verwijst naar de elektrische aandrijving. De Bolt oogt verfijnder dan de motorfietsen dan we kennen.

Het concept bestaat uit een modulair frame van stangen en gegoten aluminium, glasvezel bodypanelen, achterwielaandrijving aan een kant van de fiets en upside down schokbrekers voor. Tot zover kennen we dat van andere motoren. Dan die twee verschillende maten wielen. Waarom? "Een groot voorwiel stuurt fijner, een kleiner achterwiel levert meer koppel op. En het ziet er daarnaast vet uit", aldus John Kock van Springtime. Twee elektromotoren, laag en in het midden van de fiets gemonteerd, produceren 80 kW maar bovenal een verbluffend koppel. Daarin ligt de meerwaarde van een elektrische motorfiets. "Ik ben niet van het racen. Ik beleef aan keihard rijden niet meer lol dan met een lekker gangetje luie bochten aansnijden. Het leukst blijven toch de spintjes bij het stoplicht." Met een elektromotor laat je daar traditionele motoren je achterste zien om daarna lekker rustig verder te cruisen.

En het gebrek aan geluid? "Stiekem geniet ik natuurlijk wel van het lawaai van mijn motor. Ik krijg bijvoorbeeld wel kippenvel van een gorgelende V8. Hoewel een Tesla ook zonder typisch supercar-geluid erg spectaculair is om in te rijden, blijft geluid gewoon een belangrijk onderdeel van de rijbelevenis." Waar normaal de benzinetank zit, heeft de Bolt een blauw verlichte cockpit die laat zien hoe het met de accu gaat.

Elektrisch rijden betekent wellicht een beperkt bereik? "Voor elektrisch rijden in het algemeen geldt dat er nog flinke stappen gezet moeten worden in de de vermogensopslag per batterijvolume/gewicht en daarmee de actieradius. Alhoewel dat bereik waarschijnlijk vooral een psychische barrière voor consumenten is, je rijdt toch zelden 200 km aan een stuk", zegt Kock. "Verder is vooral de snelheid van het opladen versus tanken nog een issue. Tanken is in 5 minuten gedaan, opladen duurt minstens een uur voordat je weer even vooruit kan. Wat dat betreft heeft Betterplace.com heldere ideeën: bij laadstations met behulp van een automaat je batterij verwisselen voor een volle, in plaats van wachten op opladen."

De Bolt is een plaatje om bij weg te dromen. Blijft het slechts een plaatje? Kock: "Hoewel het concept niet ontwikkeld is met het oog op realisatie ervan zijn we nu wel in gesprek met partijen om dit toch te overwegen." Wij hopen erop!

door Ingeborg van Lieshout, 13-07-2012 09:18 5 reacties, 10399 views

Jan Willlem, 2 jaren geleden
afbeelding van Jan Willlem

Een geluidloze motor lijkt me gevaarlijk. Een motor is al niet al te zichtbaar in het verkeer. Laat staan een geluidloze motor. Op de snelweg is 't niet zo'n issue, omdat je een motor daar toch nauwelijks hoort (behalve een Harley dan), maar daarbuiten wel.

Sighvatssohn, 2 jaren geleden
afbeelding van Sighvatssohn

Geluid is niet een specifiek probleem. Autofabrikanten zijn al een tijdje in staat om fluisterstille auto's te maken. Bij de BMW M5 krijg je bijvoorbeeld al extra uitlaatgeluid via de speakers. De grootste uitdaging is de acceptatie door de consument, of wachten tot die open staat voor nieuwe oplossingen.

Kenneth B. Done, 2 jaren geleden
afbeelding van Kenneth B. Done

Word een beetje moe van dit soort minimale prototypes. Dat hebben we nu wel gezien. Je rijdt nogal voor #@$ in het verkeer met dit rare kontloze ding. Het wordt gewoon tijd dat er een echt goeie elektrische motorfiets/scooter komt met veel opbergruimte en aandacht voor praktisch gemak. Dat geluidloze is helemaal geen probleem: 2 soorten claxons en een soort zoempje erop en klaar is kees. En laten we niet vergeten dat de helft van de fietsers tegenwoordig met een grote gekleurde koptelefoon op rijdt en zich al helemaal niks meer aantrekt van anderen...why bother. De rest zit opgesloten te bellen in stilstaand blik.

Ando, 2 jaren geleden
afbeelding van Ando

Ziet mooie uit , vergelijk met de Ugly Nissan Leaf en GM Volt .

Titus Verbeek, 2 jaren geleden
afbeelding van Titus Verbeek

@Ando: Dat is appels met peren vergelijken. De laatste twee zijn productie voertuigen.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 3 Bright Bunch leden en 86 bezoekers online.