Elektrische Solex voor de eco-chic

tags:
Userpica

Vanaf de feestdagen kunnen we de Solex weer in het straatbeeld zien. Van de bromfiets, met motortje op het voorwiel, zijn tussen 1946 en 1988 zo'n acht miljoen exemplaren verkocht.

Nu is hij het domein van liefhebbers en verknochte verzamelaars. Met de gloednieuwe e-Solex, een elektrische versie die gister in Amsterdam werd gepresenteerd, moeten Nederlanders het weer als serieus vervoersmiddel gaan zien.

 

Er is alles aan gedaan om de e-Solex hip te maken. Pininfarina heeft de tweewieler voorzien van een modern design. Een elektromotor heeft het pruttelpotje voor het stuur vervangen, de accenten zijn er in vier verschillende kleuren en via Bluetooth zie je op het kleine dashboard wanneer je gebeld wordt.

 

Ondanks het nieuwe jasje moest de e-Solex trouw blijven aan zijn roots. Hoewel het kleine benzinemotortje is vervangen door een discrete elektromotor in het achterwiel, zit de blikvanger nog altijd pontificaal op het voorwiel, zij het slechts voor de sier. En om je handschoenen of hangslot in kwijt te kunnen.

Volgens Mark op de Beeck, van distributeur D'Ieteren Sport, richt Solex zich op twee doelgroepen: de eco-chic-generatie en studenten. 'De eerste is betrokken bij het milieu, en heeft het geld om daar iets aan te doen. De andere groep denkt ook aan de toekomst. En voor studenten is de Solex ook gewoon praktisch.'

 

 

En praktisch is het. De e-Solex zit als een scooter, maar manoeuvreert als een fiets en maakt minder geluid dan de gemiddelde rammelende stadsfiets. De verwijderbare batterij is met acht uur in het stopcontact helemaal vol, en je houdt er, afhankelijk van het type, een snorfiets of bromfiets op bij. Als de accu leeg is, na ongeveer anderhalf uur rijden, kan je fietsend weer naar het stopcontact. Met een aankoopprijs van rond de 1600 euro meet hij zich met Sparta Met en elektrische scooters.

Ondanks de moeite die Pininfarina erin heeft gestoken om de Solex hip te krijgen, kan de verkeerde persoon de e-Solex onherroepelijk doen vervallen tot veredelde Sparta-met. De achteruitkijkspiegels kunnen er gelukkig af, de knipperlichten en het mandje zijn, godzijdank, optioneel. Daarnaast heeft het merk een hoog cultgehalte. Of hij 'hot or not' wordt, hangt net af van wie we er straks in de stad op zien rondrijden.

 

Oud en nieuw. Klaar voor de komende veertig jaar.

 

door Dennis de Vries, 13-11-2008 11:19 6106 views
The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 3 Bright Bunch leden en 64 bezoekers online.

   

   

Gebouwd en onderhouden door joep-i.nl