Energiek en duurzaam computeren

Energiek en duurzaam computeren

04-02-2010 14:08 Laatste update: 29-04-2018 07:04

Annemiek van Grondel

Bouw je eigen duurzame stad met de online 3D-game EnerCities.

Mag veel onderwijzend personeel nog de nodige scepsis betrachten bij de educatieve waarde van games - Seks! Schietspelletjes! Afstompend! Antisociaal! Verslavend! –, inmiddels is met diverse onderzoeken bewezen dat onderwijs juist versterkt kan worden met games. Dat deze inspirerend en motiverend werken bij een generatie die veel meer gewend is met visuele informatie om te gaan dan eerdere.

Een nieuw spel is gister officieel gelanceerd in Karlsruhe op LEARNTEC, een internationale conferentie over technologietoepassingen in het onderwijs. EnerCities is een online game die spelers uitdaagt een duurzame stad te bouwen.

Hoe gaat het in zijn werk? Bouw een dorp of stad op een stukje grond en breid dit uit door nieuwe gebouwen neer te zetten. Omdat een groeiende stad vraagt om elektriciteit en fossiele brandstoffen, is het aan jou in die vraag te voorzien en tegelijkertijd het evenwicht te houden tussen de mens, het milieu en de economie. Door slim van innovaties gebruik te maken kun je jouw stad naar een hoger niveau brengen, met meer grond en extra opties om te bouwen. Spelers kunnen groene technologieën inzetten, zoals zonnepanelen en warmte-opslag. Of elekriciteit opwekken, met de keuze tussen kolencentrales of windmolens.

Door strategische beslissingen te nemen kun je de langetermijngevolgen daarvan ervaren. Als je als bijvoorbeeld een kerncentrale bouwt, belast dit het milieu weliswaar minimaal maar zullen de bewoners van je stad in opstand komen wanneer je de centrale te dicht bij woonwijken zet. En als je bossen naast elkaar plaatst, betekent dat een hogere score voor het milieu, maar moet je ook afwegen of het niet beter is om die juist direct naast een woonwijk te situeren.

De 3D-game is onderdeel van een door de Europese Commissie ondersteund educatief platform (het Intelligent Energy-programma) waar energievraagstukken worden behandeld. Dit schreef een pitch uit, waarop initiatiefnemer, het adviesbureau Qeam samen met gameontwikkelaar Paladin Studios de opdracht in de wacht sleepte. ‘We hebben een voorstel ingediend van zo'n vijftig kantjes, vervolgens een jaar gewacht en toen konden we aan de slag', vertelt Derk de Geus van Paladin Studios. Hij maakt deel uit van het team van zo'n tien game developers die verantwoordelijk zijn voor EnerCities. ‘De briefing luidde in het kort: maak jongeren bewust van de problemen rond energie', zegt hij. ‘Wij vonden dat je dat sneller bereikt via een game dan met een boek.'

De Geus vertelt dat een bètaversie van het spel al twee maanden te spelen was op Facebook. Zo'n drieduizend diehard gamers wisten het snel te vinden en vonden het volgens hem geweldig of echt helemaal niks. In ieder geval gaf het betrokkenheid aan. ‘Meer betrokkenheid dan bij een gemiddeld educatief boek, dus ik denk dat we op de goede weg zijn', zegt hij. De kritiek van sommige spelers is meegenomen naar de uiteindelijke versie van EnerCities. Zo 'raakte de olie op', en zijn er nu mogelijkheden om elektrische oplaadpunten voor auto's aan te schaffen, of betere isolatie van huizen te realiseren.

Scholen en leraren kunnen zich aanmelden voor het spel en het lespakket door zich te registreren op de EnerCities-website. Het in zes Europese talen beschikbare spel is is gratis te spelen op http://www.enercities.eu en op Facebook.