ESA start met testen Europese navigatiesysteem

ESA start met testen Europese navigatiesysteem

15-10-2012 13:41 Laatste update: 28-04-2018 15:36

De ESA heeft twee nieuwe Galileo navigatie-satellieten gelanceerd. Daarmee kan ESA het Europese satellietnavigatiesysteem nu gaan testen.

De twee nieuwe Galileo navigatie-satellieten die dit weekeinde in een baan rondom de aarde zijn gebracht brengen het totaal op vier satellieten. Dat is het minimum aantal dat nodig is om de toekomstige Europese tegenhanger van het Amerikaanse gps-systeem te testen.

Een smartphone of navigatiesysteem heeft minimaal signalen van vier satellieten nodig om zijn positie op aarde te bepalen. De testfase die nu ingaat is vooral bedoeld voor ingenieurs die de navigatietechniek uitgebreid zullen testen voordat de resterende 26 satellieten de komende jaren in een baan rondom de aarde worden gebracht. Ook fabrikanten van navigatiesystemen zoals Navigon, TomTom en Garmin kunnen zich nu gaan voorbereiden op Galileo.

Eind 2014 wil de ESA achttien satellieten lanceren en in 2018 moeten alle dertig satellieten in de ruimte zijn. Als alles goed verloopt kunnen we in 2015 als consument ook de eerste vruchten plukken van het Galileo-systeem. Galileo belooft aanzienlijk hogere precisie dan het gps-systeem. Met het huidige gps-systeem haalt je smartphone bijvoorbeeld een locatiebepaling tot op een meter of tien of vijftien nauwkeurig. Galileo belooft echter een precisie tot op de meter. Je auto navigatiesysteem ‘weet’ dan ook op welke rijbaan je rijdt.

Het signaal van de Galileo-satellieten zou ook sterker zijn en onder bomen of zelfs in gebouwen moet werken. Dat maakt bijvoorbeeld een navigatiesysteem voor blinden mogelijk. En gamers kunnen in de toekomst dankzij Galileo thuis in real time tijdens een Formule 1 Grand Prix tegen hun favoriete F1 coureurs racen.

Galileo is ook veiliger dan gps. Het signaal bevat een authenticatiesignaal. De ontvanger weet dat hij daadwerkelijk een Galileo-signaal ontvangt. Terroristen kunnen zo bijvoorbeeld moeilijker het navigatiesysteem plat leggen. Een dergelijke terreuractie zou een groot deel van de samenleving kunnen platleggen. Navigatiesystemen worden niet alleen ingezet voor je TomTom maar ook door financiële systemen, communicatienetwerken, landbouwinstallaties, spoorwegbeheerders en hulpdiensten. Volgens een onderzoek van de EU valt of staat zes à zeven procent van het bruto economisch product bij de beschikbaarheid van gps.