Ex-Google-medewerker verklaart adblockers de oorlog

Ex-Google-medewerker verklaart adblockers de oorlog

18-06-2015 15:27 Laatste update: 27-04-2018 23:36

Een voormalige medewerker van Google heeft 10 miljoen dollar opgehaald voor een startup die de strijd aanbindt met adblockers.

Ben Barokas, die in 2011 aan de slag ging bij Google nadat de zoekgigant zijn advertentiebedrijf Admeld had overgenomen, wil uitgevers helpen die te lijden hebben onder het toenemende gebruik van software waarmee bezoekers advertenties blokkeren.

Met zijn nieuwe bedrijf Sourcepoint biedt hij uitgevers aan bezoekers met een adblocker verschillende opties voor te schotelen. Zo kunnen website-eigenaars ervoor kiezen om de adblocker te omzeilen en de gebruiker toch advertenties te tonen. Maar uitgevers kunnen ook besluiten om bezoekers te wijzen op het belang van advertenties of om hun de mogelijkheid te bieden om een abonnement af te sluiten.

'Niet eerlijk'

Sourcepoint biedt zijn software op dit moment gratis aan enkele grote uitgevers aan. Behalve anti-adblocking biedt de software ook analysetools zodat websitebeheerders kunnen zien wat voor bezoekers de advertenties blokkeren.

Gebruikers van adblockers benadelen de makers en uitgevers van content, stelt Barokas. "Het is niet eerlijk als journalisten daardoor geen eten meer op tafel kunnen zetten", verklaart hij tegenover Business Insider. Hij meent bovendien dat veel van de adblockers zich schuldig maken aan 'afpersing': tegen betaling zijn ze bereid om advertenties afkomstig van bepaalde partijen wel toe te staan.

Lees ook over adblockers:

Waarom Adblock Plus de maffia van het internet is (commentaar)