Facebook volgers bereiken? Betalen maar!

Facebook volgers bereiken? Betalen maar!

24-03-2014 10:09 Laatste update: 28-04-2018 06:49

Facebook gaat bedrijven geld in rekening brengen om meer dan 6 procent van hun volgers te bereiken.

Niets is gratis. Dat weten we al lang. Elke maand moet Mark Zuckerberg loon overmaken aan zijn medewerkers, serverruimte betalen, benzine in zijn Golf GTI gooien en nergens kan hij afrekenen in likes. Die advertenties waar menig persoon zich aan ergert, zorgen voor inkomsten. De posts die jij schrijft over je leven worden voorzien van zulke advertenties en zo betaal jij met het delen van je privacy en het inzien van andermans dagboek indirect Facebook. ;

Bedrijven hebben echter geen privacy om mee te betalen en komen over het algemeen meer halen dan brengen. Winacties, achter-de-schermen foto's; allemaal bedoeld om jou bij het merk te betrekken. Facebook bepaalt echter volgens welk algoritme jouw tijdlijn gevuld wordt. Gezien je geen 1500 Facebookberichten per dag kunt bekijken wordt er een selectie gemaakt. De twee belangrijkste slachtoffers daarin zijn memes én berichten geplaatst op pagina's. Die laatste bereiken slechts 6% van hun volgers. Dus nadat een botermerk 3000 volgers op hun pagina heeft gewonnen door die like-en-winactie kunnen ze daar slechts heel gedeeltelijk op gaan teren. Tenzij ze Facebook gaan betalen.

Dat klinkt misschien gemeen, maar het is geen rare oplossing. Als er gekozen moet worden tussen berichten van vrienden of van een botermerk, dan ben ik blij dat mijn vrienden voorkeur krijgen. En dat Facebook hier nu pas mee begint, is ook goed te verklaren. Eerst wil je een platform bouwen dat waarde heeft en erkenning, vervolgens ga je er geld aan verdienen. Niet andersom.