Game van de week: Blueberry Garden

Game van de week: Blueberry Garden

23-06-2009 10:33 Laatste update: 29-04-2018 10:41

Niels ’t Hooft

Een dromerig spel in een handgetekende tuin, waar iets aan de hand is. Jij mag ontdekken wat.

Drie maanden nadat hij de grote prijs won van het Independent Game Festival, is Blueberry Garden af. De Zweedse maker, Erik Svedäng, omschrijft zijn creatie als 'een experimentele, korte game over nieuwsgierigheid en exploratie'. Een betere uitleg had ik niet kunnen geven.

In de tuin waarin het spel zich afspeelt, gebeurt van alles. Er lopen dieren rond en er zijn zaden die ontkiemen tot bomen. Waar vervolgens ook vruchten aan groeien, die ieder een ander effect hebben op de gesnavelde hoofdpersoon. Er zijn zelfs vruchten die de omgeving kunnen veranderen. Verder liggen er een stuk of wat speciale objecten verspreid die zichzelf, zodra je ze aanraakt, op mysterieuze wijze transporteren naar een stapel in het midden van de tuin. En dan is er de kraan: als je begint met spelen krijg je heel even te zien dat hij bestaat en dat er water uit loopt.

Bright-factor: Voor een IGF-winnaar krijgt Blueberry Garden opvallend weinig buzz. Maar het spel is echt bijzonder. Bij aanvang krijg je alleen uitleg over de besturing: je kunt lopen, dingen oppakken en opeten, springen, en als je nog eens op de springknop drukt terwijl je in de lucht hangt: vliegen. Zodra je het hemelruim kiest, begint de rustige pianomuziek van Daduk te spelen. En dan? Dat moet je het zelf maar uitzoeken. De eerste spelsessie geniet je van de details van de tuin. Maar dan begint het water te stijgen. Met elke nieuwe sessie snap je beter wat de dreiging is en wat je mogelijkheden zijn om er iets aan te doen. En uiteindelijk reis je misschien wel naar de maan...

platform: Windows (via Steam)
prijs: 5 dollar