Game van de week: Darksiders II

Userpica

Zelda plus God of War plus Diablo is Darksiders II.

Begin 2010 wist Darksiders nagenoeg iedereen te verrassen. Het speel leek in het eerste opzicht weinig om het lichaam te hebben: hoewel de legendarische striptekenaar Joe Madueira en jedi/stemacteur Mark Hamill bij de productie waren verwikkeld, wezen vroege beelden vooral op een imitatie van God of War. Speelde je echter het spel, dan ontpopte zich al snel een modernere (en op sommige punten strakkere) variant op The Legend of Zelda. Darksiders II belooft meer van ditzelfde, maar voegt een van de verslavendere aspecten van andere games daar aan toe: loot.

Terwijl je kerkers doorkruist kom je zwaarden, hamers, bijlen, broeken, handschoenen, pantsers, accessoires en veel meer andere voorwerpen tegen waarmee je hoofdrolspeler Death - letterlijk gebaseerd op de dood - kunt bekleden. Ieder kledingstuk en wapen heeft andere statistieken, maar ook een ander uiterlijk. Hierdoor ga je er naar verloop van het spel er steeds stoerder en indrukwekkender uitzien. Gevonden wapens zijn sterker of zwakker dan je al hebt, maar spelen af en toe ook totaal anders.

Het spel heeft een gevechtssysteem dat veel wegheeft van actiespellen zoals God of War en Kingdoms of Amalur, wat betekent dat je timing met aanvallen net zozeer van belang is als de verdedigingspunten van je personage.

Net als in Zelda moet je in Darksiders II door kerkers navigeren, waar je puzzels moet oplossen en sleutels moet vinden om uiteindelijk de laatste kamer te vinden. Daar vecht je tegen een baas, zodat je verder kunt naar een stadje of een volgende kerker. Dit principe begint simpel, maar je merkt al snel dat je aan de ene kant van een kerker staat en je probeert te bedenken hoe het overhalen van een schakelaar iets aan de totaal andere kant teweeg brengt. Je bent gedwongen om je omgeving in je op te nemen en goed na te denken - een fijne variatie op het gehak door vijanden.

Een klein frustratiepunt: in Darksiders II word je constant begeleid door een kraai, die je kan vertellen welke kant je op moet gaan om het spel juist voort te zetten. Het komt echter vaker voor dat hij je de verkeerde kant opstuurt - om je vervolgens weer naar de volgende kamer te begeleiden. Omdat de vogel pas iets later in het spel wordt uitgelegd is het ook knap verwarrend dat hij constant door je beeld heen fladdert. Hij wordt namelijk door een groene gloed begeleid die veel weg heeft van de gloed om veel voorwerpen die je in de spelwereld moet zoeken.

Conclusie
Darksiders II combineert de kerkers van Zelda met de gevechten van God of War en de vele pantsers en wapens van Diablo III. Het is bijzonder dat ontwikkelaar Vigil Games hier in slaagt zonder het spel ooit aan te laten voelen als een rip-off van drie verschillende games. In plaats daarvan is Darksiders II een unieke combinatie van factoren die zijn eigen plezier met zich meebrengt - en een homage aan drie van de meest succesvolle gamereeksen aller tijden.

Prijs: € 60
Platform: pc, Playstation 3, Xbox 360

 

door Bastiaan Vroegop, 24-08-2012 16:32 3729 views
The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 2 Bright Bunch leden en 72 bezoekers online.