Game van de week: Diablo III

Game van de week: Diablo III

25-05-2012 09:34 Laatste update: 28-04-2018 17:40

Na twaalf jaar wachten is Diablo III dan eindelijk uit. 

Ontwikkelaar Blizzard heeft drie grote series in handen: Starcraft, Warcraft en Diablo. Hoewel we de afgelopen jaren genoeg hebben gehoord over die eerste twee, werden Diablo-fans lange tijd op de reservebank gezet. Er was een vervolg in de maak, maar zoals gebruikelijk bij Blizzard was er absoluut geen haast om dit spel uit te brengen. De game zou verschijnen 'wanneer hij af is', dat duurde uiteindelijk twaalf jaar.

Hakken en looten
Diablo III is een actie-RPG. Dit betekent dat iedere klik die jij maakt, resulteert in een aanval, waarvan er in sommige gevallen slechts een paar nodig zijn om je vijand te vellen. Ieder personage dat je doodt, laat geld of een voorwerp vallen - in veel gevallen wapens en pantsers, die mogelijk beter zijn dan wat je op het moment draagt. Zo begint de constante zoektocht naar iets beters om er cooler en machtiger uit te zien. Het merendeel dat je tegenkomt is echter troep, waardoor de echt goede spullen een uitzondering zijn. Je zult vaak verrast worden door wat je vindt. Niks mis mee: een onverwacht cadeau blijkt vaak het fijnst.

Hoewel je vaak bezig bent met het volbrengen van missies, heeft de queststructuur in Diablo III weinig gemeen met bijvoorbeeld World of Warcraft. Je richt je in Diablo niet op het doden van een aantal monsters, of het vinden van een aantal voorwerpen. In plaats daarvan is het aan jou om een bepaald gebied te verkennen, of een beruchte kerker te doorkruisen. Dat je ondertussen een aantal monsters tegenkomt is daardoor bijna een bijzaak. Het zorgt voor een verhalende ervaring, die de nadruk legt op het verkennen van onbekend terrein.

Een verrassende portie dialoog zorgt ervoor dat je ook echt tijd investeert in de fictieve wereld van Diablo. Het verhaal vervolgt de gebeurtenissen van Diablo II, waarin een aantal demonen werd opgesloten in magische stenen. Het lijkt voor Diablo bijna vanzelfsprekend, maar de laatste jaren zagen we vooral actie-RPG's voorbij komen (Torchlight) die verhaal aan de kant schoven voor het actiesegment.

Het is echter soms moeilijk om voorbij de spelsystemen van Diablo III te kijken. Na verloop van tijd wordt het wel erg duidelijk wanneer Blizzard je precies wil verrassen en hoe een bepaalde acte is gestructureerd.

Altijd online
We hebben het de afgelopen jaren echter wel genoeg over Diablo gehad. De designkeuzes die Blizzard maakte, bleken verrassend vaak niet bij fans in de smaak te vallen. Dit begon al bij de eerste beelden, waarin te veel kleur zou zitten voor de helse setting van het spel. Een keuze die na veel protest werd teruggedraaid.

De grote ophef kwam iets later, toen bleek dat er een constante internetverbinding nodig was om het spel te spelen. Dat terwijl het bij Diablo II gewoon mogelijk was om de game zonder internetverbinding te spelen. Op deze manier zou Blizzard voorkomen dat spelers offline een item genereren door het spel te hacken, om die vervolgens in de veilinghal online voor echt geld (nog zo'n controverse) te verkopen. Daar zit meteen ook het voordeel voor spelers: het wordt scammers een stuk moeilijker gemaakt om nep-voorwerpen en bizar sterke personages te maken. Een probleem waar Diablo II nog steeds last van heeft: log je in op de online servers van dit spel, dan heb je snel een tiental verkopers in je inbox, die zelfgemaakte voorwerpen voor echt geld aan je willen verkopen.

Veel van de sympathie voor het altijd online-principe verdween toen het spel van start ging. Met de jarenlange opbouw naar de game, stonden misschien wel miljoenen spelers klaar om precies rond middernacht bij de game in te loggen. Daar waren Blizzards servers niet op voorbereid. Spelers werden met een krom principe geconfronteerd: ze mochten hun éénspelerspel niet spelen, omdat ze op een server moesten inloggen. Inmiddels zijn de serverproblemen rechtgetrokken, wat betekent dat je zonder extra moeite bij het spel kunt inloggen.

Conclusie
Hoewel de serverproblemen van Diablo III voor veel frustraties hebben gezorgd, durven we het spel hier niet meer voor te veroordelen. Als je het nu koopt, is de kans nihiel dat je hier nog last van hebt. Diablo III is een strak ontworpen actie-RPG met een focus op verkenning. Het is na een tijd echter moeilijk om voorbij de bestaande spelmechanieken te kijken.

Prijs: € 50
Platform: pc