Game van de week: Guild Wars 2

Userpica

Zeven jaar na World of Warcraft eindelijk weer een echt originele MMORPG.

Na meer dan zeven jaar World of Warcraft is het moeilijk om naar een nieuwe MMORPG te kijken zonder hem met de grote marktleider te vergelijken. Hoewel World of Warcraft zijn MMORPG-soort niet heeft uitgevonden, heeft de nauw in elkaar zittende game als schoolvoorbeeld gediend voor bijna iedere grote MMORPG die na 2005 op de markt verscheen.

Sinds World of Warcraft bestaat iedere MMORPG uit hetzelfde principe: je loopt naar een dorpje toe, pikt een paar missies op, voert deze uit en trekt vervolgens terug naar het dorpje om je beloning op te pikken. Spellen probeerden licht te variëren, met bijvoorbeeld het stemacteerwerk van Star Wars: The Old Republic en de willekeurige poorten die zich openden in Rift, maar er waren de afgelopen jaren amper gamers die van de basis af probeerden te wijken. Alleen daarom is Guild Wars 2 al een kijkje waard. Het spel verschilt zoveel van zijn voorgangers dat je gedwongen wordt om opnieuw te leren hoe je een online spel speelt.

Guild Wars 2 ruilt de gebruikelijke queestes om voor evenementen. Dit zijn geen opdrachten die je bij een stilstaand personage oppikt, maar gebeurtenissen die in jouw directe omgeving plaatsvinden. Door hier naartoe te lopen word je gelijk op de hoogte gesteld van wat er aan de hand is en hoe jij een steentje kan bijdragen. Zo zul je naar een brandende boerderij lopen om gevraagd te worden hem te blussen, of een reiziger tegenkomen die beschermd moet worden tijdens een wandeltocht. Evenementen evolueren soms nadat je er in vordert. Zo kan je bijvoorbeeld na het blussen van een brand achter de brandstichter aangaan, of een andere route inslaan met de reiziger.

Traditionele MMORPG’s hebben last van een fundamenteel probleem: kom je een andere speler tegen dan is dit vaker een frustratiepunt dan een leuke verrassing. Die speler zit normaal gesproken immers in hetzelfde gebied, wat betekent dat hij de monsters aan het doden is die jij voor je queeste moet doden. Probeer je elkaar te helpen met het verslaan van vijanden, dan telt de kill maar voor een van jullie. Je kunt hem uitnodigen om een groep met jou te vormen, maar dit wordt door spelers vaak gezien als een sociale verplichting waar ze niet op zitten te wachten.

Guild Wars 2 maakt een einde aan deze rare beperkingen. Ben je samen met een andere speler en val je een ander monster aan, dan heeft dit positieve effecten voor jullie allebei. Omdat je samen bezig bent met een gemeenschappelijk doel in plaats van een eigen, is er verder ook geen competitie tussen jou en de rest. Zodra een evenement is afgerond, is hij klaar voor iedere speler die daar aan mee deed.

Guild Wars 2 bevordert samenspel op meer manieren. Zo is iedere speler in staat om een gevelde medespeler weer tot leven te wekken. Omdat dit ervaringspunten oplevert, heb jij er zelf ook daadwerkelijk wat aan om de ander uit de brand te helpen. Daarnaast werken genezende en versterkende spreuken op iedere speler die in de buurt is, waardoor het zin heeft om als een groep van evenement naar evenement te trekken.

Ben je niet bezig met evenementen, dan kun je als speler op zoek gaan naar gebieden, speciale missies en andere bezienswaardigheden in een gebied. Bijzonder is dat je op sommige locaties omhoog kunt klauteren, om vanaf daar de directe omgeving in een filmpje te bekijken. Aan het einde krijg je ervaringspunten om dit de moeite waard te maken. Het zorgt ervoor dat je als speler ook daadwerkelijk bekijkt hoe de zone om je heen er uit ziet en het landschap leert kennen.

Net als in andere MMORPG’s maak je in Guild Wars 2 je eigen personage. Ditmaal klamp je echter niet vast aan een bepaalde rol als speler. Iedere speler heeft manieren om zichzelf en anderen in leven te houden, terwijl hij of haar de tegenstanders het leven zuur maakt. Een welkome afwisseling op traditionele MMORPG’s, waarin je in spelersgroepen vaak zit te wachten op een tank om de aandacht van monsters af te leiden en een genezer om de schade te compenseren. Iedere klasse is evenveel waard.

Voorlopige conclusie
In de week dat ik Guild Wars 2 konden spelen, werd ik level 15. Hiermee heb ik nog niet eens een fractie van het spel bekeken. Het is daarom, net als bij andere MMORPG’s, na zo’n korte tijd onmogelijk om een conclusie over het spel te trekken. Wel zei je dat Guild Wars 2 volledig afwijkt van wat we de laatste paar jaar van MMORPG’s hebben gezien. Guild Wars 2 vereist een totaal andere speelstijl, waarbij samenwerking met andere spelers en verkenning van de wereld meer wordt bevorderd dan ooit.

Prijs: € 50
Platform: pc

De game van de week wordt geselecteerd in samenwerking met Bashers.nl, het journalistieke platform voor gamers die verder kijken.

door Bastiaan Vroegop, 31-08-2012 12:19 3934 views
The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 9 Bright Bunch leden en 144 bezoekers online.