Game van de week: Metal Gear Rising: Revengeance

Game van de week: Metal Gear Rising: Revengeance

26-02-2013 15:03 Laatste update: 28-04-2018 13:32

Eén van de diepere actiegames van deze generatie. Aanvallen zonder verdedigen.

Metal Gear Solid 2 was voor fans van de inmiddels beruchte gamereeks een kleine ramp. Solid Snake, grote held van de serie, was omgeruild voor een nieuw hoofdpersoon genaamd Raiden. Een blonde, enigszins vrouwelijke man die een totaal ander perspectief moest bieden op een met oorlog gevulde wereld. Het verhaal van de game was alleen zo geschreven, dat Solid Snake alsnog de hoofdrol vervulde - alleen niet terwijl jij hem speelde.

In Metal Gear Solid 4 probeerde maker Hideo Kojima het goed te maken. Raiden kwam terug, maar in een bijrol terwijl Solid Snake weer de grote held was. Om het imago van Raiden op te vijzelen werd het personage omgedoopt tot een heuse cyborgninja, die zijn zwaard in de voeten kon nemen om vijanden breakdansend te lijf te gaan. Daar kwam weer een dilemma: veel gamers vonden deze nieuwe Raiden zo tof, dat ze hem eigenlijk ook wel wilden spelen. Kojima begon aan een actiegame genaamd Metal Gear Rising om dit mogelijk te maken, om later de teugels te geven aan befaamd ontwikkelaar Platinum Games (Bayonetta, Vanquish). Het resultaat is Metal Gear Rising: Revengeance.

Het gevechtssysteem van Metal Gear Rising is in grote lijnen gelijk aan andere actiespellen. Met twee knoppen voer je sterke en snelle aanvallen uit, terwijl je met een derde knop de lucht in springt. Wat echter ontbreekt is een knop om aanvallen mee af te wenden. In plaats daarvan leer je al snel hoe je een aanval pareert, waardoor je gelijk over kunt gaan op de aanval. Waar blokkeren in games vaak bestaat uit een knop ingedrukt houden, moet je het pareren van een aanval juist timen. Het zorgt voor een speelstijl die sterk afhankelijk is van jouw reflexen, waardoor de spanning er in blijft bij zelfs de simpelste gevechten.

Heb je een aanval gepareerd, dan kun je dit vaak opvolgen met een speciale aanval van je zwaard. De wereld om je heen gaat in slow-motion en je krijgt de mogelijkheid om je vijanden op zeer secure wijze in stukken te hakken. Dat begint als een bloederig spelletje, maar al snel wordt het belangrijk hoe je in vijanden hakt. Snijd je de romp doormidden om de batterij bevestigd aan de ruggengraat van cyborgs los te rukken? Of ga je voor de armen die gevaarlijke wapens vasthouden?

Tussen gevechten door ren je van gebied naar gebied - iets dat je makkelijker kunt doen door een schouderknop ingedrukt te houden. Raiden springt dan automatisch van richel naar richel. Spelers van Assassin's Creed zal dit principe bekend voorkomen, maar Metal Gear doet er een schepje bovenop: zo zul je al snel deze truc gebruiken om bijvoorbeeld over vliegende raketten te springen. Omdat de game een makkelijke manier van reizen heeft, slagen de makers er in om een geloofwaardig spelsysteem te bieden dat de soms absurde capriolen van Raiden uitlegt.

Conclusie

Metal Gear Rising is één van de diepere actiegames die wij hebben gespeeld. Het uitvoeren van sterke aanvallen door harde en snelle klappen af te wisselen hebben we al vaker gezien, maar het omwisselen van een blokkeerknop met de mogelijkheid om te pareren maken de game. Je hebt constant het gevoel in gevaar te zijn en voelt je oppermachtig als je een gevecht wint. We waren nog nooit zo blij om als Raiden te spelen.

Prijs: €60
Platform: Playstation 3, Xbox 360