Game van de week: Resonance

Game van de week: Resonance

04-02-2010 09:56 Laatste update: 29-04-2018 07:04

Niels ’t Hooft

Het puzzelspelletje Resonance won afgelopen weekend de Global Game Jam in Hilversum.

Afgelopen weekend vond de Global Game Jam plaats, een wereldwijd event waarbij kleine teams in 48 uur een gameprototype moesten maken rond het thema 'deception'. In totaal leverde dit meer dan 900 games op (die allemaal via de website terug te vinden zijn). In de venue in Hilversum offerde ruwweg 170 man zijn nachtrust op teneinde zo ver mogelijk te komen met de 29 games die er gemaakt werden. Ook ik deed mee, wat resulteerde in het (zeer) onaffe maar wel fraai uitziende So It Floats. En zo werden er talloze opvallende, bijzondere spellen gemaakt. Als je ergens maar 48 uur aan besteedt, kun je er weinig aan verliezen, dus waarom zou je géén creatief risico nemen? Grote winnaar in Hilversum was Resonance, dat zowel de jury- als de publieksprijs opstreek.

Bright-factor: Resonance is als game an sich niet eens zo heel bijzonder. Het is een run of the mill indieplatformpuzzelaar waarin je met muzieknoten delen van het leven in- en uitschakelt. De game is uitgevoerd in sfeervol zwart-wit, met rustieke achtergrondmuziek. Bijzonder is hoe goed het spel is uitgewerkt in twee dagen. Ik heb zelf meegemaakt hoe moeilijk het is om in die tijdspanne iets te maken en zodanig uit te werken dat het leuk wordt om te spelen, maar de makers van Resonance zijn nog verder gegaan. Zij hebben een handvol uitstekende levels gemaakt die gaandeweg steeds lastiger worden. Erg knap.

platform: Flash (link)
prijs: gratis