Game van de week: SimCity

Game van de week: SimCity

14-03-2013 11:27 Laatste update: 28-04-2018 13:01

Voor de nieuwe SimCity heb je een internetverbinding nodig omdat je gebruikmaakt van de nederzettingen van andere spelers.

De kans is groot dat je afgelopen week het een en ander over SimCity hebt gelezen. Het feit dat de game een online verbinding vereist om te spelen, liet al wat stof opwaaien voor de verschijning. Die rel werd vergroot door de massale serverproblemen die kort na verschijning opspeelden. Gamers die de game op dag één in huis haalden, waren niet in staat om aan de slag te gaan. Dat terwijl vorige delen juist bekend stonden om hun eenspelermodus.

We zijn inmiddels een week verder en inmiddels is het wel gelukt te spelen. De afgelopen drie avonden kon ik inloggen en spelen zonder enige vertraging. Ik kan inmiddels zelfs beamen dat de online verplichting SimCity bijzonder maakt. De game laat je een stad bouwen in een regio, waar ook andere spelers zoals je vrienden hun nederzetting kunnen neerzetten. Dat is meer dan alleen mooi om te zien: heeft een buurman veel fabrieken, dan kunnen de bewoners van jouw stad daar gaan werken. Dit doet misschien denken aan de vele koeien die je op Facebook van je FarmVille-spelende vrienden hebt moeten afwijzen, maar SImCity weet dit te integreren op een manier die zowel logisch als interessant is.

Er zijn uiteraard wel nadelen. Omdat samenwerking met de steden van andere spelers een fundamenteel segment van SimCity is geworden, heeft ontwikkelaar Maxis ervoor gekozen om iedere stad klein te houden. Het duurt hierdoor niet lang totdat je de grenzen van je stad bereikt en creatievere manieren moet vinden om de constante vraag naar nieuwe gebouwen en diensten op te vangen. Geheel beperkt ben je gelukkig niet: staat je stad vol, dan duurt het niet lang voor er manieren komen om de hoogte in te bouwen. Huizen en caravans worden na verloop van tijd flats en wolkenkrabbers. Het is een interessant spelonderdeel. Een echte stad zou immers ook niet oneindig veel land kunnen bebouwen.

Conclusie
Kijk je voorbij de serverproblemen van SimCity, dan heb je een interessant en innovatief simulatiespel. De multiplayer in SimCity pakt de sociale haken van FarmVille, maar hangt daar iets fundamenteels aan vast: gameplay. Er is geen ander simulatiespel waarin we met onze buren moeten discussieren over hoe we luchtvervuiling in de regio kunnen tegengaan. Laten we hopen dat Maxis de servers goed in de lucht kan houden.

Prijs:€50
Platform: pc, later Mac