Game van de week: Sleeping Dogs

Userpica

Grand Theft Auto meets Batman: Arkham Asylym in Hong Kong.

Dat spellen in een gangsterwereld niet alleen over stoere jongens en grote wapens hoeven te gaan, bewees Grand Theft Auto IV jaren geleden al. Het wachten op het vijfde deel in de befaamde serie zal geheid nog even duren, maar tot die tijd is er gelukkig Sleeping Dogs. Dit open wereld-spel lijkt in de eerste instantie het spelidee van Grand Theft Auto te lenen, maar blijkt ook naar de manier van verhaalvertelling te kijken.

In Sleeping Dogs speel je Wei Shen, een Chinees-Amerikaanse politie-agent die naar Hong Kong wordt gestuurd om de triades binnen te dringen. Deze gigantische misdaadorganisaties hebben de touwtjes in handen in de Aziatische stad, waardoor corruptie en geweld een grote rol in het dagelijks leven spelen. Je undercoveravontuur wordt verteld aan de hand van verschillende verhaalmissies, die tegelijkertijd niet verplicht zijn om te volgen. Je kunt de stad ook induiken om nieuwe plekken te ontdekken en zij-missies op te pikken.

Tijdens missies moet je van tijd tot tijd een wapen trekken, maar je zult ook vaak in vuistgevechten vijandelijke bendes te lijf moeten gaan. Hiervoor gebruikt Sleeping Dogs een gevechtssysteem dat gebaseerd lijkt op Batman: Arkham Asylym. Met een knop voer je klappen uit, terwijl de andere knop je op de juiste momenten een aanval laat pareren. Een derde knop zorgt ervoor dat je tegenstanders vastpakt, waardoor je ze kunt overmeesteren als ze proberen te blokkeren. In grote lijnen steekt het systeem fijn in elkaar, maar na een tijdje spelen worden de scheurtjes al duidelijk. Technisch is het geheel net niet genoeg gepolijst, waardoor knopindrukken soms niet geregistreerd lijken te worden of gevechten nodeloos houterig aanvoelen.

Het verhaal van Sleeping Dogs richt zich op het gangsterleven van Hong Kong, maar gebruikt deze setting om ook Wei als personage uit te gronden. Jij en de personages om je heen krijgen langzamerhand een persoonlijkheid, die uiteindelijk voor verhoudingen zorgen die ieder ander soort verhaal net zo spannend zouden maken. Een gebrek aan grof taalgebruik heeft het spel niet, maar tussen de "fucks" door weet het spel een band met je te scheppen. Hierbij wordt de inspiratie van Grand Theft Auto opeens glashelder. Net als deze game neemt Sleeping Dogs zijn tijd, om je langzaam in een steeds meer levende stad te plaatsen. Een alternatief op Grand Theft Auto dat overigens zichzelf prima rechtvaardigt: Hong Kong als locatie voelt anders genoeg aan.

Conclusie
Sleeping Dogs is een poor man's Grand Theft Auto, die door een focus op verhaalvertelling en een bijzondere setting toch erg fijn is om te spelen. Het geheel voelt niet heel erg gepolijst aan, maar de ontwikkelaar doet zijn best om een interessant politieverhaal met wat martial arts-tintjes te vertellen.

Prijs: € 60
Platform: pc, Playstation 3, Xbox 360

De game van de week wordt geselecteerd in samenwerking metBashers.nl, het journalistieke platform voor gamers die verder kijken.

door Bastiaan Vroegop, 17-08-2012 11:47 3792 views
The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 22 bezoekers online.