Game van de week: Soul Sacrifice

Game van de week: Soul Sacrifice

06-05-2013 11:06 Laatste update: 28-04-2018 12:30

Spelen betekent offers maken in Soul Sacrifice, een belangrijke game voor de PS Vita.

Soul Sacrifice schept nogal wat verwachtingen. Niet alleen wordt het spel gezien als de titel die Sony's PS Vita eindelijk wat goede verkoopcijfers zal opleveren, omdat er wat gelijkenissen zijn met het in Japan immens populaire Monster Hunter. De game is ook ontworpen door Keiji Inafune, een gerenommeerd ontwerper die onder andere verantwoordelijk is voor de iconische Mega Man-serie.

Soul Sacrifice speelt zich af in een morbide fantasywereld, waarin je als magiër tegen monsters moet vechten. Je krijgt ieder gevecht zes spreuken met je mee, die je op effectieve wijze moet gebruiken om het monster te vellen. Magie heeft echter altijd zijn prijs, wat betekent dat je een specifieke spreuk maar een aantal keren mag uitroepen totdat hij helemaal is verbruikt. Dit dwingt je als speler om niet constant dezelfde, sterke aanval te gebruiken, maar om in je arsenaal af te wisselen.

Dit systeem van een beperkt aantal spreuken gebruiken gaat verder: naarmate de game vordert krijg je verboden aanvallen, waarvoor een groot offer is vereist. Je kunt een grote vuuraanval de wereld in helpen, maar hiervoor moet je jouw eigen huid opofferen - die wordt immer verbrandt bij het activeren van de aanval. Dit leidt ertoe dat je later minder klappen kunt opvangen. Een andere spreuk kost je weer een oog, waardoor je slechts de helft van de spelwereld kunt zien. De effecten van deze offers zijn ‘permanent’, maar kunnen teniet worden gedaan met een zeldzaam goedje dat je in de game vindt.

Soul Sacrifice vertelt eigenlijk niet het verhaal van een krachtige tovenaar, maar van een gevangene. Hij vindt het dagboek van Magusar, de snoodaard die de held gevangen heeft genomen. Door het boek te lezen, beleeft de hoofdpersoon avonturen van een vriend van Magusar. Het boek heeft echter magische eigenschappen - waardoor de ervaring van de schrijver van het boek oversijpelt in de lezer. Dit is in eerste instantie een leuke manier om een verhaal te vertellen: dialogen vinden plaats op fraai vormgegeven pagina’s van het boek en er worden grote sprongen in de tijd gemaakt zonder dat je hier als speler in de war van raakt. Het rechtvaardigt tegelijkertijd hoe een permanent offer in het spel teniet gedaan wordt: je herschrijft namelijk op dat moment delen van het verhaal. Door in het boek te wissen dat de avonturier zijn oog verloor tijdens een gevecht, is het nooit gebeurd.

Soul Sacrifice kan in je eentje gespeeld worden, maar is leuker met een paar online metgezellen. Je zult dan samen spreuken combineren om zo effectief mogelijk een monster te beschadigen, maar je bent niet elkaars beste vriend. Word je tijdens een gevecht geveld, dan kunnen je vrienden ervoor kiezen om je op te offeren. Je staat dan op, maar bent letterlijk een wandelende tijdbom die aan het einde van zijn leven een grote explosie zal ontketenen. Genoeg om je vrienden naar de victorie te helpen. Maar ja, jij bent dood.

Conclusie

Soul Sacrifice dwingt spelers om originele aanvalspatronen te gebruiken en vertelt zijn verhaal op verrassend originele wijze. Het opofferen van lichaamsdelen om krachtige spreuken te gebruiken is interessant, al zijn wij eigenlijk benieuwd wat voor effect dit op ons zou hebben gehad als de keuze echt permanent was.

Prijs: €50
Platform: Vita