Game voor 10 vingers en je stem bij groen licht

Game voor 10 vingers en je stem bij groen licht

18-02-2014 06:28 Laatste update: 28-04-2018 07:20

Bright Promotie

Een game die je met 10 vingers speelt en stemmen inspreken voor het stoplicht. Beide onder de genomineerden voor de SpinAward Young Talent.

De zoektocht naar studenten met creatieve digitale ideeën tijdens de SpinAwards Young Talent levert veel toekomstmuziek op. We kunnen straks steden schoner maken, hulpverlening efficiënter laten verlopen en virtuele herdenkingsmonumentjes in het gehele land bezoeken.

App voor 10 vingers

Het Mediacollege in Amsterdam, Sint Lucas in Eindhoven, Cibap in Zwolle en het Grafisch Lyceum in Utrecht zijn de strijd aangegaan om een nominatie voor de SpinAward Young Talent te winnen. De winnaar is de tienvingergame voor op de iPad, waarmee je al je vingers gebruikt om het te kunnen spelen. Zodra je de game hebt uitgespeeld, blijkt het een vuurwerkcampagne van SIRE te zijn.

Nét niet de winnaar, maar een concept met grote potentie is de Feest App, die de wildcard heeft mogen ontvangen. De studenten hebben een app ontwikkeld om het ijs te breken op een feestje. Iedereen loopt met zijn telefoon in de hand, dus waarom gebruiken we deze niet om de feestvreugde te verhogen? Via een uitnodiging met een QR-code kan een gezamenlijke game worden gespeeld op je eigen telefoon wanneer je op het feest bent.

Glass voor hulpverlening

Bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen is Semantic Vision tot winnaar benoemd. De vraag waar de makers van dit concept mee aan de slag zijn gegaan is: "Hoe kan Google Glass helpen bij het opzetten van een spontane en tijdelijke community om zo de hulpverlening (van zorgverleners, brandweer en politie) in een crisis te optimaliseren?". Een hulpverlener kan alle voor hem relevante onderwerpen digitaal zien terwijl hij naar de realiteit kijkt en handsfree onderwerpen plaatsen. Semantic Vision zorgt er voor dat de informatie automatisch bij de juiste mensen terecht komt.

De eerste wildcard gaat naar Beatmix. Beatmix is een applicatie waarmee elke willekeurige muziekliefhebber gemakkelijk een band kan vormen met vrienden of willekeurige muziekliefhebbers. De tweede wildcard gaat naar AntiSnooze. Met AntiSnooze wordt je brein geactiveerd als de wekker gaat door simpele korte spellen te spelen tegen een Facebook gebruiker die op dezelfde tijd wil opstaan. Er wordt ook een score bijgehouden.

De derde en laatste wildcard van deze voorronde gaat naar SpeelApp. De app daagt de kinderen uit om buiten te gaan spelen door ze punten te laten verdienen wanneer ze inchecken in bijvoorbeeld een speeltuin en andere kinderen uitdagen ook buiten te komen spelen. Met de punten die ze verdienen kunnen ze sparen voor korting op speelgoed of attracties of uitjes met de klas.

Herdenking via augmented reality

Op de Willem de Kooning Academie is de nominatie gewonnen door 'Wens een herinnering'. Deze app vereeuwigt door middel van augmented reality een persoonlijke boodschap van een terminaal zieke patiënt op een plek waar de patiënt graag nog een laatste keer heen wil gaan. Op deze manier wordt een wens een mooie herdenkingsplek, die zoveel veel persoonlijker en warmer is dan een sombere begraafplaats.

Een app waarmee kinderen kunnen bellen met Sint en Piet, de Klets Piet App, verdiende een wildcard in deze voorronde. Door middel van een stemvervormer kan zelfs de buurman voor Sinterklaas of Zwarte Piet spelen.

De bedenkers van Catlive - Social Collar zijn ook met een wildcard naar huis gegaan. Elke kat, voorzien van de CatLive halsband is gemakkelijk te volgen via de applicatie. Statistieken als afstand, snelheid, sociaal leven, lokatie etc worden automatisch bijgehouden in een ‘online dagboek’. De laatste wildcard van deze voorronde gaat naar Meet in the Middle, een app waarop je binnen een paar seconden de perfecte spot vindt tussen twee of meerdere adressen.

Een stem bij groen licht

Voor alle studenten waarvan de scholen geen voorronde organiseerde, is er op het kantoor van SpinAwards in Den Haag een voorronde georganiseerd. De winnaars van de nominatie hebben 'De Stem van Groen' bedacht. Deze campagne maakt het verkeer op straat veiliger door voetgangers extra te laten opletten door een waarschuwende stem wanneer zij bij groen licht de straat over steken. Iedereen kan de ‘stem van groen’ inspreken en zo klinkt een verkeerslicht in Den Haag heel anders dan een verkeerslicht in Groningen.

Ook deze voorronde werden er wildcards uitgereikt. De eerst gaat naar VerstopAPPje. Deze app laat kinderen op een leuke manier spelenderwijs kennis maken met letters en woorden. De app kan voor af ingestelde illustraties herkennen en hier een letter op projecteren. Hierdoor kunnen kinderen leren spellen.

De laatste wildcard gaat naar KLM Breathtaking Battle. Een interactieve game waarin je een vliegtuig zo snel mogelijk van de ene naar de andere bestemming moet blazen en veilig laten landen.

Dataviz in 3D

De laatste en zuidelijkste voorronde vond plaats op Avans Hogescholen in Den Bosch. De winnaar van deze voorronde heeft een unieke driedimensionale datavisualisatie van de stad Den Bosch gepresenteerd genaamd, City I/O. Hierin is de geluidsoverlast en fijnstof veroorzaakt door het verkeer in kaart gebracht.

Een wildcard is uitgereikt aan Masquerade. De bedenker van Masquerade wil alle facebookdata tot een masker kneden. Zo zou iedere facebookgebruiker een eigen masker krijgen, dat weerspiegelt hoe men zich gedraagt in de online wereld.

De bedenkers van Zelfmoordselfie zijn deze voorronde ook naar huis gegaan met een wildcard. Dit transmediaal verhaal zorgt voor een emotionele katalysator die aansluit bij de belevingswereld van Chinese depressieve jongeren die overwegen zelfmoord te plegen.

Stemmen op wildcards met likes

Van alle uitgereikte wildcards gaan de twee cases met de meeste likes op Facebook alsnog door naar de Inspiration Day op 27 maart. Alle winnaars van de voorrondes gaan direct door naar de Inspiration Day. Hier mogen zij hun case nog een keer presenteren aan de jury, die vervolgens zal bepalen wie er naar huis gaat met de SpinAward Young Talent tijdens de uitreiking op 17 april. Meer informatie over alle gepresenteerde cases is terug te vinden op de site van SpinAwards.

Lees ook:

Winnaar voorronde 1, Zwolle: 'QR-betalen'

Winnaar voorronde 2, Utrecht: Interactieve rookpaal

Winnaar voorronde 3, Amsterdam: Boks, app voor Reclassering