Gamification: gezonder leven levert punten op bij zorgverzekeraar Menzis

tags:
Userpica

Als eerste verzekeraar ter wereld biedt Menzis een spaarpuntensysteem voor klanten die moeite doen gezonder te leven.

Nederlanders zijn gek op sparen of dat nou zegeltjes zijn, AirMiles of punten en badges waarmee apps als Foursquare je belonen als je incheckt bij je stamkroeg. Belonen werkt nou eenmaal beter dan straffen. Zorgverzekeraar Menzis is de eerste verzekeraar die dat toepast. Klanten die ervoor kiezen om gezonder te gaan leven ontvangen spaarpunten. Klanten die sporten of stoppen met roken, sparen punten waarmee bijvoorbeeld een deel van het eigen risico of een aanvullende verzekering betaald kan worden. Een bloeddonor of een mantelzorger kan zo ook punten verdienen.

"We willen onze verzekerden prikkelen om meer te bewegen en gezonder te leven. Mensen die fit en vitaal zijn, worden minder vaak ziek en zitten lekkerder in hun vel", aldus bestuursvoorzitter Roger van Boxtel maandag in een interview met het AD. “Door als verzekeraar sterker in te zetten op preventie, willen we de alsmaar stijgende zorgkosten het hoofd bieden.”

Over een periode van drie jaar kan een klant 5000 punten verdienen met een tegenwaarde van 250 euro. Menzis zegt dat klanten niet bang hoeven te zijn dat hun gegevens later misbruikt worden om de premie te verhogen. De zorgverzekeraar gaat ook geen ‘zorgpolitie’ in het leven roepen om te controleren of je daadwerkelijk gestopt bent met roken of wel genoeg sport. Menzis zegt wel dat ze mogelijk steeksproefgewijs controles zullen gaan doen.

Zorgverzekeraars zouden moeten inhaken op de snel groeiende markt voor gadgets zoals de FitBit en de Nike FuelBand, die je calorieverbruik, bewegingspatroon en slaapritmes bijhouden. Hoewel deze gadgets niet waterdicht zijn om in te zetten als ‘zorgpolitie’ zijn ze een populair instrument om bijvoorbeeld te meten hoe (in)actief je bent. Zorgverzekeraars zouden ze kunnen promoten door ze goedkoper aan te bieden of een site op te zetten waarbij je die gegevens kunt delen met de verzekeraar.

Echt gamification is gewoon punten sparen niet. Menzis kan het natuurlijk nog leuker maken door spelelementen toe te voegen, zoals speciale badges en goals die je kunt instellen om te behalen.

door David Lemereis, 17-09-2012 12:06 3985 views
The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 3 Bright Bunch leden en 50 bezoekers online.