General Motors gelooft niet in Facebook-reclame

tags:
Userpica

Eén van de grootste adverteerders in de VS, General Motors, bespaart flink op zijn advertentiebudget voor Facebook.

De grootste Amerikaanse autofabrikant meent dat de betaalde advertenties niet effectief zijn, zo meldt The Wall Street Journal. Daarom gaat General Motors jaarlijks 10 miljoen dollar bezuinigen op zijn Facebook-advertentiebudget. GM gaat wel onverminderd door met marketing via Facebook-pagina’s. Voor dergelijke pagina’s hoeft de autofabrikant echter niets te betalen.

Dat GM weinig vertrouwen meer heeft in de betaalde, commerciële mogelijkheden van het sociale netwerk is een flinke tegenvaller voor Facebook dat later deze week naar de beurs gaat. Eén van de problemen waarmee het bedrijf te kampen heeft, is dat de omzet redelijk bescheiden blijft gelet op de enorme aantallen gebruikers.

Vergelijk Facebook bijvoorbeeld eens met de grote concurrent Google: de omzet van Google was in het eerste kwartaal van dit jaar een factor tien hoger dan die van Facebook. De winst viel zelfs bijna vijftien keer zo hoog uit. De reden: gebruikers klikken veel vaker door op een Google-ad dan op reclame op Facebook. Facebook-advertenties worden maar eens op de tweeduizend keer aangeklikt, bij Google ligt de click-through-rate op 4 promille: acht keer zo hoog dus.

Op de beurs is Google op het moment van schrijven net iets minder dan 200 miljard dollar waard. De waardering van Facebook wordt bij de beursintroductie geschat op iets meer dan 100 miljard. Wordt het geen tijd om onder ogen te zien dat Facebook misschien wel voor een sociale revolutie heeft gezorgd maar vooralsnog niet voor een economische?

door Maarten Reijnders, 17-05-2012 08:46 6 reacties, 4454 views

mcx61, 2 jaren geleden
afbeelding van mcx61

Bij Google zoek je iets, Facebook niet

Diatopia, 2 jaren geleden
afbeelding van Diatopia

Risico van een mega luchtbel is groot. Opnieuw risicovolle investering Goldman Sachs ?

Atheistus, 2 jaren geleden
afbeelding van Atheistus

"General Motors gelooft niet in Facebook-reclame"

Nee, meten is weten.

Diatopia, 2 jaren geleden
afbeelding van Diatopia

Uit te brengen aandeel van Facebook blijkt een waarde te krijgen van 17 x de verwachte winst voor dit jaar. Niemand weet waar die waarde straks mee terugverdiend moet worden. Moet ik straks per like een Euro betalen om facebook in de lucht te houden als de aandeelhouders winst willen maken ?

Diatopia, 2 jaren geleden
afbeelding van Diatopia

Ieder aandeel 100 x de verwachte winst dus.

@rik, 2 jaren geleden
afbeelding van @rik

Wellicht is GM voor een keer trendsetter! Waar adverteerders al sinds jaar en dag een 'image' rond hun producten proberen te creeeren, om consumenten te motiveren hun producten te (blijven) kopen doen consumenten dit rond zichzelf op facebook. Consumenten creeeren op facebook een 'imaginaire' ik en motiveren anderen om hun aardig te vinden. Het verschil is dat wij de adverteerders al jaren door hebben, maar de adverteerders 'ons' nog niet.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 4 Bright Bunch leden en 102 bezoekers online.