Ghosn blijft geloven in elektrische auto's

tags:
Userpica

Een revolutie met elektrische auto's heeft (nog) niet plaatsgevonden. Carlos Ghosn van Nissan/Renault blijft echter optimistisch.

De intro van dit artikel bij RTL zegt alles: "Een tegenslag voor de voorstanders van elektrische auto's. Volvo besluit de productie van elektrische auto's te stoppen." De elektrische auto is meer dan een consumentenkeuze geworden, het is in de media tot een politieke keuze gemaakt. Dat is vreemd, want wat blijkt is dat de opmars van de hybride auto en de elektrische auto slechts voor een klein deel veroorzaakt wordt door mensen die de wereld willen verbeteren.

In veel gevallen wordt er naar de bottom line gekeken. In Leeuwarden rijdt een Nissan Leaf rond met reclame voor een financieel adviseur op de deur geplakt. Dat beeld is een betere representatie van de opkomst van de 'groene' auto. Overigens is de berichtgeving rond het stopzetten van de elektrische C30 ronduit krom. "Volvo is nooit van plan geweest om meer dan 250 stuks van de auto te bouwen", zegt Femke Bruggeman van Volvo Nederland tegen Bright. Waarom zou je anders ook een auto als basis nemen die zes jaar geleden op de markt kwam? De C30 is een experiment voor de Zweedse automaker, net zoals de Mini-E dat was voor BMW.

Op dit moment is Nissan/Renault de enige automaker die echt durft te gaan voor elektrisch vervoer. Directeur Carlos Ghosn vertelt in zijn keynote speech tijdens de New York Auto Show dat hij nog steeds verwacht dat Nissan 1,5 miljoen elektrische auto's verkoopt in 2016.

Nissan heeft 27 duizend Leafs verkocht sinds de introductie anderhalf jaar geleden. Geen beroerd aantal. Bovendien kan Nissan nog steeds niet aan de vraag voldoen. Als er meer fabrieken geopend worden, kan dat getal snel groeien.

Ghosn verwacht daarnaast dat de tweede en derde generatie elektrische auto's lichter zullen zijn en een groter bereik zullen hebben. Accu-technologie ontwikkelt zich sneller dan verwacht door de toegenomen vraag. Het gewicht en het formaat nemen af, waardoor het bereik toe kan nemen.

door Rutger Middendorp, 10-04-2012 15:20 2 reacties, 3499 views

Johan Ensing, 2 jaren geleden
afbeelding van Johan Ensing

Als er straks een betere capaciteit aanwezig is voor elektriciteit in de auto dan kan de elektrische auto uit het suffige en stoffige hoekje getrokken worden door er een elektrische motor in te stoppen die elke benzine motor er uit trekt bij het stoplicht.
Dan wordt het in eens een gewild object.

En ik moet zeggen dat al met al de Nissan Leaf niet een auto is waarop je verliefd wordt :-)

Rutger Middendorp, 2 jaren geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Met de elektrische motor in de Nissan Leaf trek je de meeste mensen er al uit bij het stoplicht. Daar zit hem de bottleneck niet. Een paar bredere sloffen en een software update zijn genoeg.

Overigens was de Nissan Leaf al met al wel een auto waar ik verliefd op werd. Hij is snel, stil en comfortabel. 


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 5 Bright Bunch leden en 147 bezoekers online.