Goedkopere Kindle in ruil voor reclame

Goedkopere Kindle in ruil voor reclame

12-04-2011 13:40 Laatste update: 29-04-2018 00:23

Amazon gaat een goedkopere versie van e-reader Kindle verkopen die in zijn menu en screensaver reclame vertoont.

De Kindle met advertenties is 25 dollar goedkoper: 114 dollar (80 euro exclusief btw). Het prijsverschil wil Amazon terugverdienen via advertentie-inkomsten. Kopers van de budgeteditie van de Kindle krijgen ook allerlei extra kortingen. Zo is voor 10 dollar een cadeaubon ter waarde van 20 dollar verkrijgbaar, kosten albumdownloads in de Amazon Mp3 Store maar 1 dollar en zijn er nog vijf andere aanbiedingen en kortingen te scoren.

De goedkope versie ligt begin mei in de schappen van de grote Amerikaanse winkelketens Best Buy en Target. Het is een van de eerste gadgets met een goedkoper prijskaartje in ruil voor het ontvangen van advertenties in een deel van het scherm. In elektronische boeken zelf staan de Amazon-banners niet, alleen in de menu's en de screensaver.

Critici betwijfelen of het prijsverschil wel groot genoeg is om de reclame te rechtvaardigen. Ook verzuimt Amazon een optie in te bouwen waarbij kopers achteraf tegen betaling toch reclamevrij de Kindle kunnen gebruiken.

Amazon introduceert rond de nieuwe Kindle-advertenties ook AdMash, een Kindle-app waar klanten op de beste gesponsorde screensavers kunnen stemmen. Sommige mensen zijn kennelijk dol op reclame. Voor hen kwam Apple vorige week ook al met een eigen app, de iAd Gallery, waarin alle reclame-uitingen gemaakt voor iOS-apparaten zijn verzameld.