Goocheltrucs bedacht met kunstmatige intelligentie

Goocheltrucs bedacht met kunstmatige intelligentie

17-11-2014 12:06 Laatste update: 28-04-2018 03:12

Hoe bedenkt een computer nieuwe goocheltrucs?

De onderzoekers van de Queen Mary-universiteit in London legden aan een computerprogramma de hoofdlijnen uit van de werking van een legpuzzel en een kaarttrucje waarbij gedachten 'gelezen' worden. Bovendien kreeg het programma de resultaten van psychologische experimenten voorgeschoteld hoe mensen goocheltrucs begrijpen. Het programma creërde vervolgens nieuwe varianten van de trucs die een goochelaar kan presenteren.

De goocheltrucs berusten niet op de vingervlugheid van een goochelaar of een afleidende theatrale presentatie maar op wiskunde die als standaardtrucjes in het repertoire van een goochelaar behoren. De trucjes bleken zo populair bij het publiek dat de magische legpuzzel te koop is in een goochelwinkel in London.

Android-app

De kaarttruc werkt met een Android-app die Phoney heet en in de Google Play Store beschikbaar is. De Qmagic-site heeft overigens nog twee goochel-apps voor Android die kan downloaden.

De legpuzzel The Twelve Magicians of Osiris kan je als pdf downloaden om zelf een legpuzzel van te maken.

Psychologie

Details van de trucs worden vandaag in het wetenschappelijke blad 'Frontiers in Psychology' gepubliceerd. Een van de bedenkers van het project, Howard Williams, legt uit hoe een computer kan helpen om nieuwe goocheltrucs te creëren. “Kunstmatige intelligentie kan veel grotere hoeveelheden informatie verwerken en alle mogelijke resultaten beoordelen op een manier die nagenoeg onmogelijk is voor een persoon in zijn eentje. Terwijl iemand in het publiek een variatie van de truc al eerder heeft gezien, kan de kunstmatige intelligentie gebruik maken van psychologische en mathematische principes om een hele reeks verschillende versies te maken waardoor het publiek blijft gissen.”

De onderzoekers wilden niet alleen het potentieel van kunstmatige intelligentie aantonen, maar het project is ook een onderzoek naar de psychologie van de toeschouwer. De onderzoekers hadden verwacht dat toeschouwers het gebruik van technologie bij goocheltrucs zouden wantrouwen, maar het tegendeel bleek waar.