'Google Glass dit jaar nog een flop'

'Google Glass dit jaar nog een flop'

02-01-2014 12:31 Laatste update: 28-04-2018 08:22

Een Google Glass-drager vindt na 8 maanden dat de bril nog totaal ongeschikt is voor een breed publiek. En hij wordt te duur.

De bekende blogger Robert Scoble - van wie we in april even zijn Glass leenden - denkt dat de Google-bril als hij dit jaar in de verkoop gaat een grote flop wordt. In een terugblik op zijn eerste acht maanden met Glass schrijft hij dat er nog te weinig nuttige apps zijn en dat veel zaken nog niet handig werken.

Bovendien zou Glass volgens Scoble's bronnen meer dan 500 dollar gaan kosten en dat is te duur voor de gewone consument. "Dat betekent dat hij dit jaar gedoemd is te mislukken. Als ze de prijs onder de 300 dollar krijgen en meerdere aanpassingen doen? Dan is de markt er misschien wel rijp voor. In 2016, denk ik."

De camera is niet zo beangstigend als veel mensen denken, stelt Scoble. Veel mensen waren eerst bang dat hij ze stiekem zat te filmen of te fotograferen. "Maar als je laat zien hoe dat precies werkt, dan zijn ze vrij snel gerust gesteld." Het 'echte beangstigende' aan Glass vindt de blogger de oogsensor. "Google zou ook kunnen zien of je dronken bent en naar welke producten of merken je in een winkel wel of niet kijkt."

Een groot probleem is het gebrek aan goede apps (waaronder Facebook) en een echte API waarmee een echte integratie van de sensoren en smartphonefunctie mogelijk wordt. Daardoor zijn de toepassingen van de bril volgens Scoble nogal beperkt. Zo beperkt dat hij ook Google-medewerkers hun Glasses nauwelijks ziet dragen. De huidige interface kan ook maar weinig apps aan. Je kan niet makkelijk door tientallen apps scrollen.

De accuduur is erg kort. Bij filmen is hij na drie kwartier al leeg. De spraakherkenning werkt nog niet erg nauwkeurig en er is nog geen handige manier om snel foto's naar je smartphone te sturen. De bril is ook nog niet zo slim, klaagt Scoble. "Als ik op het podium sta, krijg ik alsnog alle tweets te zien. Waarom herkent hij niet waar ik ben en toont hij alleen tweets over die conferentie?" Google's systeem om je context goed te herkennen en daarop in te spelen zou pas in 2015 klaar zijn.

De verwachtingen rond Glass zijn momenteel veel te hoog, vindt Scoble. "Je kan de verkoopcijfers straks absoluut niet vergeleken met die van Apple's iWatch. Glass zit op je gezicht en is alleen daarom al een van de meest controversiële apparaten in ons leven. Als hij straks 600 dollar kost en er net zo onhip uitziet, dan is hij gedoemd te mislukken. Maar rond het jaar 2020 heeft Glass meer kans."