Google houdt je vanaf 1 maart nog beter in de gaten

Userpica

Google verandert zijn privacy-beleid. De zoekgigant weet daardoor straks nog beter wie je bent en wat je doet.

De ruim zeventig privacy-documenten die Google nu nog hanteert, worden met ingang van 1 maart voor het grootste deel vervangen door één privacy-beleid dat gaat gelden voor alle Google-producten. Google kan daardoor informatie van verschillende diensten (Google+, Gmail, YouTube) makkelijker met elkaar combineren.

‘Als je ingelogd bent, kunnen we informatie van de ene dienst combineren met die van andere diensten. We behandelen je als één gebruiker bij al onze producten. Dat betekent dat de Google-ervaring simpeler en intuïtiever wordt’, zo schrijft Alma Whitten, bij de zoekgigant hoofdverantwoordelijk voor privacy, op het Google-blog.

Volgens Whitten zijn er louter voordelen: het privacy-beleid wordt makkelijker te begrijpen, Google zal straks nog beter begrijpen waarnaar je op zoek bent, de zoekresultaten worden nog persoonlijker, Google kan je waarschuwen als je te laat dreigt te komen voor een afspraak (lekker dan!) en je krijgt advertenties voorgeschoteld die nog relevanter zijn. Dat laatste is natuurlijk ook vooral fijn voor Google zelf. Advertenties vormen immers nog altijd verreweg de belangrijkste inkomstenbron voor het bedrijf.

Google-gebruikers kunnen zich niet aan het nieuwe privacy-beleid onttrekken. En dat bevalt lang niet iedereen. Privacy-voorvechters menen dat veel gebruikers niet goed kunnen overzien wat het betekent dat Google hen nu overal volgt. ‘Niemand kon dit voorzien’, verklaart Jeffrey Chester van het Center for Digital Democracy, een organisatie die opkomt voor de privacy van internetgebruikers, tegenover de Washington Post.

Ook vanuit de politiek is er kritiek op het nieuwe beleid van Google. ‘Het is een vereiste dat gebruikers zelf kunnen bepalen of hun informatie wordt gedeeld via alle diensten van Google’, meent Edward Markey, een lid van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden.

door Maarten Reijnders, 25-01-2012 17:10 19 reacties, 7438 views

iOS BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Net als Apple met iCloud bright ;). De correcte titel voor dit artikel is "Google vergroot gebruikersgemak". Stoppen met de Apple fanboy uithangen

De Enige Echte Anoniem, 2 jaren geleden
afbeelding van De Enige Echte Anoniem

Jeez, wat een stemmingmakerij zeg...

Google HEEFT EN GEBRUIKT DIE INFORMATIE al heel lang. Er wordt niets toegevoegd, behalve betere advertentiemogelijkheden en voordelen voor de gebruiker.

Daarnaast zijn beter gerichte advertenties juist ook een goed iets, want dat houdt in dat je als gebruiker minder onzin zal zien over dingen waar je helemaal niets te maken mee wil hebben. Advertenties over god? Weg ermee. Advertenties over ringtones? Nou nee, die maak je zelf wel. En zo worden die dingen uiteindelijk zelfs een beetje nuttig.

En als je niet wil dat Google de betreffende info van je ontvangt, dan kan je natuurlijk ook overstappen op alternatieven. Google helpt je daar zelfs bij door mogelijkheden te bieden om je data te exporteren naar open bestandsformaten.

Sven H, 2 jaren geleden
afbeelding van Sven H

Zoek met bing, agenda naar Jorte, tasks naar wunderlist. Blijft alleen mail 9voor backup) en telefoon over. Tot mozilla zijn telefoon uitbrengt of webos voor HTC beschikbaar komt.

Google heeft voor mij zijn langste tijd gehad.

Android BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van Android BRIGHT.app gebruiker

Het spijt me dit te moeten zeggen, maar Maarten schrijft toch wel erg negatief over alles waar geen logo van Apple op staat. Ook dit artikel lijkt deel uit te maken van een agressieve campagne tegen Google. Met name het doordrukken van een mening ("lekker dan" over iets wat elke digitale agenda al jaren kan) staat me tegen. Een iets neutralere verslaggeving zou geen kwaad kunnen.

mailard, 2 jaren geleden
afbeelding van mailard

Ik snap niet hoe een artikel over google het hier ineens over apple gaat. Het ene sluit het andere toch niet uit. Zijn het dan "google fanboys" die reageren? Zo houd je die zogenaamde kamp verdeling zelf mede in stand. Paranoide vooringenomenheid is het. googles informatie lust en apples gesloten systemen lijken mij beide zorgwekkend.

Macworld, 2 jaren geleden
afbeelding van Macworld

Maarten, je klinkt niet erg objectief. Is daar een reden voor?

iOS BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Vroeger kwamen de mensen in opstand in oost Europa tegen de kgb. Nu kopen we als makke lammetjes Android telefoons.

elice, 2 jaren geleden
afbeelding van elice

Echt gratis bestaat al lang niet meer. Je moet voor jezelf bepalen hoe ver je wilt gaan. Gemak dient de mens. Of je moet een grote portemonnee hebben. Maar online is je veiligheid nooit gewaarborgd.
Dank na wat je schrijft en heb een pseudoniem online.

Maar zodra er iets 'raars' in het Google privacy-document staat, dan kan er waarschijnlijk ook discussie van komen. Dat heb je wel gezien met SOPA / PIPA SOAP. Verenigen is de beste aanval!

iOS BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Ik heb de naam Apple niet gezien in het verslag van Maarten, wat is er aan de hand with you guys?

iPhone Gerrie , 2 jaren geleden
afbeelding van iPhone Gerrie

Ik voel me altijd zo geflatteerd dat ik zo interessant ben om alles van te willen weten. Net een geobsedeerde secret lover. Mijn leven is zo fascinerend.. Blijkbaar.. Mooi man!

Michiel Nieuwenhuijse, 2 jaren geleden
afbeelding van Michiel Nieuwenhuijse

Goed geschreven artikel. Zorgelijk deze ontwikkelingen. Aan de andere kant is Google natuurlijk ook gewoon een product met hieraan gekoppeld de door hunzelf gestelde voorwaarden. De meeste gebruikers zal het een zorg zijn wat de privacy voorwaarden nu zijn, helaas zou ik daaraan willen toevoegen.

Android BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van Android BRIGHT.app gebruiker

ach, je krijgt er ook heel veel heel goed werkende en gratis services voor terug. Laat ze lekker indexeren. Ik wens ze veel plezier met mijn buitengewoon interessante internet gebruik. :)

PDJ, 2 jaren geleden
afbeelding van PDJ

En Apple zal niets monitoren met hun iCloud? Facebook doet ook helemaal niets met je gegevens. Of noem maar een online dienst. Als je jou privacy wilt bewaren, doe niets online!!! En lees iedereen ook de zin 'als je ingelogd bent'. Dus niet zoals Facebook, waar het niet uitmaakt of je in/uitgelogd bent, en toch je info wordt getracked. Deze 'dienst' houdt in, dat als je in Google Docs werkt en in je Google Calendar staat een reminder, je deze in Docs krijgt te zien, zonder dat je G-Calendar hebt openstaan.

FransIII, 2 jaren geleden
afbeelding van FransIII

Volgens mij doet iedereen dit (facebook, microsoft en apple iig) dus het gebeurt sowieso. verder biedt google zijn diensten GRATIS aan, wat dus voordelig is voor de gebruiker! ik vind het persoonlijk wel prettig dat je een leesbare, éénduidige privacy verklaring hebt, maar ben inderdaad van Maarten een 'gekleurd' stuk gewend: hijzelf zou het er niet bij zetten dat apple, microsoft etc. dezelfde praktijken hebben, maar daar niet duidelijk over zijn... ik ben echt een beetje klaar met bright ... eerst waren jullie nog "leading" maar nu zijn jullie meer "copying". tis zonde, want alle stukjes over design etc zijn nog wel goed ...

michiel nieuwenhuijse, 2 jaren geleden
afbeelding van michiel nieuwenhuijse

Tamelijk pover de argumenten die u hier gebruikt. Kaliber drogreden van een bedenkelijk niveau. Het is 'gratis' en dus moet men niet zo piepen, aangedikt met het bekende vingerwijzen; 'they doing it too' (facebook, microsoft).

Wat u als prettig ervaart bij Google+ lijkt mij irrelevant. Het gaat immers niet of Google+ wel of niet als prettig wordt ervaren, dat staat hier niet ter discussie. Om dan voorts met een onnozel 'jullie zijn niet meer leading' retoriek af te sluiten geeft alleen maar blijk van een tekort aan inhoudelijke argumenten.

Mijn devies, hou het dus inhoudelijk a.u.b.

FransIII, 2 jaren geleden
afbeelding van FransIII

wacht even: waar noemde ik google+ volgens u? U heeft daarentegen een weloverwogen opgezet stuk als reactie gegeven, waarbij u niets anders doet dan reageren. "Het gaat immers niet of Google+ wel of niet als prettig wordt ervaren, dat staat hier niet ter discussie" ... Oh? hoezo niet? volgens mij is dat nu juist de discussie, want hoe prettig is de integratie van diensten nou eigenlijk?
het spijt me, ik vind het altijd heel interessant als mensen dure woorden gaan gebruiken, maar jammer wanneer de inhoud niet overeenkomt...

Android BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van Android BRIGHT.app gebruiker

en waarom geen aandacht voor acta? Dat bedrijven de privacy schenden, snap ik ergens nog...

iPhone BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van iPhone BRIGHT.app gebruiker

Ik ging er vanuit dat ze dit allang deden.

En het heeft geen zin om je hiertegen te verzetten sinds alle grote bedrijven (organisaties en overheden) dit allang doen.

Android BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van Android BRIGHT.app gebruiker

Welkom op het weblog van Maarten!!!


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 1 Bright Bunch lid en 78 bezoekers online.