Google past zijn privacybeleid aan na druk van het CBP

Google past zijn privacybeleid aan na druk van het CBP

09-07-2015 10:15 Laatste update: 27-04-2018 23:05

Google wijzigt zijn privacybeleid en start een voorlichtingscampagne nadat het CBP dreigde met een miljoenenboete.

Google combineert sinds 2012 persoonsgegevens en zoekresultaten van verschillende van zijn diensten. En dus kan het zijn dat je in Gmail advertenties ziet op basis van iets dat je op Youtube hebt gezocht. Of je ziet in Maps locaties uitgelicht omdat je daar eerder in Google naar hebt gezocht.

Google verzamelt die gegevens of je nou ingelogd bent of niet, en dat is tegen het zere been van privacywaakhond College bescherming persoonsgegevens (CBP). "Google spint een onzichtbaar web van onze persoonsgegevens, zonder onze toestemming. En dat is bij wet verboden", oordeelde het CBP daar in 2013 over. Het college eiste op last van een dwangsom van maximaal 15 miljoen euro dat Google zijn beleid zou aanpassen.

Dat beleid van Google wordt nu volgens het CBP aangepast. Google meldt nu duidelijker dat gegevens die in de ene Google-dienst worden ingevoerd, voor advertenties in een andere Google-dienst gebruikt kunnen worden. Die voorwaarden worden aan nieuwe gebruikers getoond, maar ook bestaanden gebruikers zal naar hun instemming worden gevraagd.

Google krijgt tot december 2015 de tijd om al zijn gebruikers ondubbelzinnig om toestemming te vragen voor het gebruik van hun persoonsgegevens, ingelogd of niet, tussen verschillende Google-diensten. Pas als dat gebeurt is voor het CBP de kous af, en het college blijft Google ondertussen controleren. Als stok achter de deur is er een dwangsom van 5 miljoen euro, maar tot nu toe is het nooit zover gekomen dat het CBP Google daadwerkelijk een dwangsom heeft opgelegd.