Google verdedigt nieuw privacy-beleid

Userpica

Er is niets mis met de aangekondigde veranderingen in het privacy-beleid van Google. Sterker nog, andere bedrijven kunnen er een voorbeeld aan nemen.

Dat schrijft Google in een dertien pagina’s tellende brief aan het Amerikaanse Congres. ‘Onze benadering van privacy is niet veranderd’, bezweert het zoekbedrijf. ‘Google-gebruikers kunnen nog steeds kiezen en blijven de baas.’

Vorige week maakte Google bekend dat er per 1 maart een nieuw privacy-beleid van kracht wordt voor de diensten van de internetgigant. De ruim zeventig privacy-documenten die Google nu nog hanteert, worden dan voor het grootste deel vervangen door één privacy-beleid dat gaat gelden voor alle Google-producten.

Het nieuwe privacy-beleid schoot diverse privacy-voorvechters in het verkeerde keelgat. Onder meer omdat Google de informatie van verschillende diensten (Google+, Gmail, YouTube) straks makkelijker met elkaar kan combineren.

Het zoekbedrijf vindt de kritiek onterecht. ‘De aankondiging van de veranderingen in ons privacy-beleid is juist een geweldig voorbeeld van onze pogingen om een voorbeeld te zijn voor de rest van de internetsector voor wat betreft transparantie’, schrijft Google in zijn brief. Gebruikers worden immers uitgebreid op de hoogte gebracht van het nieuwe beleid – onder meer via e-mails en meldingen op de site van Google.

Het zoekbedrijf wijst erop dat het nieuwe privacy-beleid alleen gevolgen heeft voor mensen die zijn ingelogd bij een Google-dienst. ‘Maar gebruikers hoeven niet ingelogd te zijn om gebruik te maken van tal van onze diensten, zoals Search, Maps en YouTube.’

Dat je ook zonder in te loggen gebruik kunt blijven maken van YouTube is overigens niet het geval voor video’s waarvan YouTube vindt dat je minimaal 18 jaar oud moet zijn om ze te bekijken. Daarvoor moet je wel degelijk inloggen, zodat Google je leeftijd kan ‘verifiëren’.

Ook de zorgen van mensen die het geen prettig idee vinden dat Google de gebruikersgegevens van verschillende diensten gaat combineren, probeert de zoekgigant in de brief weg te nemen. ‘Als gebruiker kun je ervoor kiezen om je data gescheiden te houden met behulp van verschillende accounts – bijvoorbeeld eentje voor YouTube en eentje voor Gmail.’

Die optie bestaat inderdaad, maar de vraag is hoeveel mensen daar gebruik van zullen maken. Het blijft een gedoe. Gedoe dat privacybewuste gebruikers bespaard had kunnen blijven, als Google de mogelijkheid zou hebben geboden voor een opt-out, waardoor internetters kunnen aangeven dat ze er geen prijs op stellen dat Google hun gegevens combineert.

door Maarten Reijnders, 01-02-2012 08:17 6 reacties, 4952 views

iOS BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Blaat. Saaie papagaai kraait clichees. Lees dat beleid zelf eens door fopjournalistjes.

Sceptisch, 2 jaren geleden
afbeelding van Sceptisch

Word that,
dit was een stuk makkelijker door te lezen dan, ik noem maar wat, de EULA van iTunes.

iOS BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Voor elke Google dienst bestaat een goed alternatief en inderdaad je hoeft niet in te loggen. Dus lijkt er weinig aan de hand Wat wel belachelijk is dat ik een privacy e-mail kreeg van Google terwijl ik geen Google account heb of heb gehad.

Alex, 2 jaren geleden
afbeelding van Alex

Ja, nou...ik heb de schrik er aardig inzitten nu als ik de uitleg van Privacyguru lees :(

http://www.privacyguru.nl/2012/02/google-2/

FransIII, 2 jaren geleden
afbeelding van FransIII

"We gebruiken gegevens die worden verzameld uit cookies en andere technologieën, zoals pixeltags, om uw gebruikerservaring en de totale kwaliteit van onze services te verbeteren. Door uw taalvoorkeuren op te slaan, kunnen we onze services bijvoorbeeld weergeven in uw voorkeurstaal. Wanneer we u gepersonaliseerde advertenties laten zien, koppelen we geen cookie of anonieme id aan gevoelige categorieën, zoals categorieën op basis van ras, religie, seksuele geaardheid of gezondheid".
Mij lijkt het niet zo'n punt. de privacy verklaring is duidelijker dan menig ander die ik heb gelezen tijdens "accept/decline" en transparantie vind ik het belangrijkst...
ze vertellen ook dat ze je uitdrukkelijke toestemming nodig hebben om gegevens te delen met derden, en dat dit standaard buiten deze policy valt. kortom, er wordt niets buiten google gedeeld zonder dat ze het aan je hebben gevraagd en jij daar toestemming voor hebt gegeven. Ik ben er eigenlijk erg blij mee allemaal

iOS BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Wat een gezeur jongens. Waarom blijft iedereen toch zo in cliches hangen. Google maakt het allemaal juist veel makkelijker voor zichzelf en voor de gebruiker. Door maar één beleid weet je altijd waar je aan toe bent.
En tuurlijk koppelen ze de gegevens die je ingelogd verzameld bij YouTube ook bij Google+ en Gmail. Je hebt één account. Dus alles wat je doet doe je onder de zelfde naam.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 28 bezoekers online.