Google's antwoord op Apple's abonneeservice

Google's antwoord op Apple's abonneeservice

16-02-2011 22:29 Laatste update: 29-04-2018 01:25

Google presenteert One Pass waarmee uitgevers een vrijheid genieten die Apple niet biedt.

Na Apple's bekendmaking van zijn abonneeservice in de App Store gisteren, volgt vandaag Google met de introductie van Google One Pass, een betaalsysteem dat voor zowel uitgevers als lezers veel gemak belooft. Met One Pass kunnen uitgevers instellen welke content wat kost op welk platform. Het is voorlopig beschikbaar in de VS, het VK, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Canada. Nederland zal spoedig volgen.

In de prijsstelling en frequentie zijn uitgevers compleet vrij, abonnementen kunnen zelfs per dag en er is ondersteuning voor micropayments voor afzonderlijke artikelen. Het stelt uitgevers tevens in staat te experimenteren met betaalvormen, zoals overschakelen op betaalde toegang na een bepaald aantal gratis bezoeken. Ze kunnen de dienst bovendien niet alleen inschakelen op websites maar ook in mobiele apps. 'Zo lang het mobiele besturingssysteem het toelaat om transacties buiten de app plaats te laten vinden.' Die disclaimer verwijst uiteraard naar Apple die zulks uitgevers verbiedt in zijn nieuwe abonneeservice.

De lezer kan de content die hij van een uitgever koopt overal opvragen met één login: op tablets, smartphones en sites. Voor het betaalverkeer is One Pass gekoppeld aan Checkout, Google's tegenhanger van Paypal en in feite van het iTunes account waarmee je bij Apple in de iTunes Store, App Store en iBooks Store afrekent.

En dan de uitsmijter: Google vraagt uitgevers slechts 10 procent van de omzet, Apple 30 procent.

Het contrast kan bijna niet groter zijn. Niet alleen in percentages en specificaties maar ook in toon. Apple's abonneeservice voelt als een decreet, Google One Pass als een vriendelijke oplossing. Apple gaat prat op de gebruikservaring en wil abonneren zo eenvoudig mogelijk maken voor de eindgebruiker. De eerste indruk van One Pass laat zien dat dat niet hoeft te betekenen dat uitgevers aan banden worden gelegd.

De eerste uitgevers, zoals Bonnier van Popular Science, hebben aangekondigd gebruik te gaan maken van beide systemen, zowel de Apple App Store abonneeservice als Google One Pass, op respectievelijk de iPad en Android tablets. Een slimme zet die ik menig uitgever zal aanraden: zet voorlopig in op beide, Apple heeft vooralsnog de meeste gebruikers, Google de vriendelijkste oplossing.

Op langere termijn heeft One Pass echter een extra troefkaart in handen. Er komt dit jaar een sloot tablets op de markt, voorzien van Google's eerste echte besturingssysteem voor tablets, Android 3.0. Die gaan de markt voor tablets verder openbreken met naar verwachting scherpe prijzen. Google One Pass heeft daarbij één groot strategisch voordeel: uitgevers die zullen kiezen voor een platformonafhankelijke oplossing, namelijk door hun digitale content in HTML5 te hijsen in plaats van iOS- of Android-formaat, kunnen ook met One Pass uit de voeten.

De consument wint in alle gevallen, want voor hem wordt abonneren eenvoudiger, zowel bij Apple, Google als bij webapps. Het enige wat op termijn een rol kan gaan spelen, is de keuze welke tablet toegang biedt tot de tofste content. Dat blijft voorlopig, komend jaar althans, de iPad, maar de strijd is nog niet gestreden.