Gratis klussen voor en door creatieven

Gratis klussen voor en door creatieven

04-05-2009 10:43 Laatste update: 29-04-2018 11:12

Op de Doe-het-niet-zelf-dag hebben creatieven elkaar een kleine 10 duizend euro bespaard. Slim in tijden van crisis.

Doe het niet zelf is geen gedachte gebaseerd op de service-industrie zoals die in Amerika bestaat. Het idee is dat jij goed bent in iets wat ik niet kan en andersom. Als we elkaar helpen, besparen we tijd en geld en het levert ook nog eens een nieuw netwerk op. Geen gebruikelijke netwerkborrel dus waarbij je met een handvol visitekaartjes thuiskomt waarvan er hoogstens één gebruikt gaat worden, maar direct aan de slag. Netwerken door te werken.

De doe het niet zelf-dag in Hilversum werd een ruilbeurs waar druk gewerkt werd. De zzp-ers en creatieven hingen op een prikbord met foto, onderaan elk profiel kleine strookjes met bedrijfs- en adresgegevens, die je net als in de supermarkt kunt afscheuren. De één wilde kennis vergaren over stoffen gemaakt van brandnetel, een ander zocht een ontwerp voor een nieuw logo of visitekaartje, weer een ander zoekt advies over het cms van zijn website. Het aanbod: onder andere een video-visitekaartje laten maken of financieel advies. Wat opvalt is dat veel vraag en aanbod neerkomt op het verkrijgen van feedback: mensen bieden hun vakkennis aan en vragen hoe ze die in kunnen zetten, hun doelgroep kunnen verbreden.

Even geen uurtje factuurtje. Zoals een deelnemer het verwoordde: 'Mensen hadden iets aan mij.' Bij elkaar opgeteld hebben de deelnemers elkaar die dag 10 duizend euro bespaard.

Doe-het-niet-zelf wordt onregelmatig georganiseerd, hou de site in de gaten voor de agenda.