Grauwe industriestad krijgt kleurkuur

Grauwe industriestad krijgt kleurkuur

26-07-2011 11:53 Laatste update: 28-04-2018 22:19

Christophe De Schauvre

Na de Favela-painting in Brazilië krijgt nu ook Charleroi een kleurige opsmukbeurt. Een grote marketingstunt van verfproducent Akzo Nobel.

Onder het mom 'Coleurs Carolo' wordt er tijdens de zomermaanden kleur gegeven aan de anders zo grauwe Waalse stad Charleroi. Om de stad mooier te maken natuurlijk. Charleroi werd nog niet zo heel lang geleden uitgeroepen tot lelijkste stad ter wereld, dus een likje verf kan zeker geen kwaad.

Dat net deze tanende industriële metropool uitgekozen werd om het toneel te vormen van een uitgekiende kleurenkuur heeft te maken met de ambitie van de stad en haar bestuur om er weer wat van te maken. Ook de inwoners van de stad zijn daartoe bereid en bepalen mede het succes van deze grootsopgezette kleurenstunt.

Hoe doet deze campagne dat? Door op zes plekken in de stad kleuren aan te brengen die een positieve energiestroom op gang brengen. Zes sites die werden voorgedragen door zes 'kleurenambassadeurs', inwoners van Charleroi met elk een totaal verschillende achtergrond. Er is zelfs een gynaeoloog bij die het ziekenhuis voordroeg. Deze zogenaamde kleurenambassadeurs werden bijgestaan door architect-urbanist Georgios Maillis en diens collega Chantal Vincent. Beide Carolo, dus ze kennen de stad.

Gedurende de hele zomer worden de projecten achtereenvolgens afgewerkt door de lokale inwoners zelf. De ambassadeurs moeten immers zelf een team ververs bijeenzoeken, wat voor een sociale dynamiek zorgt én een feestelijk event sluit telkens de werkweek af. Elke week vindt er dus ergens in Charleroi een feest plaats om de kleuren, de metamorfose van de wijk en de samenwerking tussen de mensen te vieren. Een muziekfestival krijgt met dit soort projecten een kleurige variant, maar daar waar de feesten eindigen, zijn de kleuren blijvend.

Laten we echter niet vergeten dat deze sociale cohesie bevorderende acties op een commerciële leest zijn geschoeid. Hoewel de Waalse televisieomroep RTBF en de Stad Charleroi hierin participeren, blijft het toch vooral een marketingactie van Levis-verf.

Sinds Dre Urhahn en Jeroen Koolhaas met hun verfborstel door de sloppenwijken van Rio de Janeiro gingen, is de dynamiserende impuls van kleur genoegzaam bekend. Dat het verfconcern Akzo Nobel toen met hun Braziliaanse merk Tintas Coral hierin participeerde was uiteraard een blijk van sociaal engagement, maar dat het zoveel internationale aandacht genereerde, bleek vooral voor de marketingjongens en meisjes een zegen.

Met Couleurs Carolo investeert Akzo Nobel in een weloverwogen 'guerilla'-actie om minstens zoveel media-aandacht -en effect te resorteren als met de Favela Painting. Uiteraard kunnen we hier kritische kanttekening bij plaatsten, maar het Couleurs Carolo-initiatief is voor een stad als Charleroi te belangrijk om te laten schieten. Investeren in een stad heet dat.