Grote toekomst tv dankzij internet

Grote toekomst tv dankzij internet

24-02-2010 16:34 Laatste update: 29-04-2018 06:33

Televisie gaat nog eens heel groot worden. Dankzij internet gaan we juist weer meer gezamenlijk kijken.

In de Verenigde Staten sneuvelt het ene kijkcijferrecord na het andere. Zo was de finale van de Superbowl dit jaar het best bekeken tv-programma ooit. Beter bekeken dan de vorige recorduitzending, de laatste aflevering van Mash in 1983. En ook de Winterspelen zijn sinds 1994 niet meer zo goed bekeken (de Spelen van 2002 in Salt Lake City uitgezonderd).

Volgens sommige televisiebobo's zijn de goede kijkcijfers te danken aan internet, zo meldt The New York Times. Op Facebook en Twitter wordt immers eindeloos gechat over wat er nu op tv is. En dus zetten mensen - die willen weten waarover iedereen het nu toch heeft - vaker de televisie aan. 'Internet is onze vriend, niet onze vijand', zegt CBS-directeur Leslie Moonves.

Om de chatters tegemoet te komen, zenden Amerikaanse tv-zenders programma's nu regelmatig op één tijdstip uit (in plaats van op verschillende tijdstippen aan de West- en Oostkust). Op die manier kan iedereen het programma op hetzelfde moment van commentaar voorzien. 'Mensen willen ervaringen delen', meent Alan Wurtzel, hoofd onderzoek bij NBC.

Nu moet je een goed verhaal natuurlijk nooit kapotchecken, maar er zijn ook nog een paar alternatieve verklaringen voor de goede kijkcijfers van de laatste tijd. De meest voor de hand liggende: de economische crisis. Al die werklozen die er het afgelopen jaar zijn bijgekomen, hebben meer tijd om tv te kijken en ondertussen een potje te chatten.

En omdat de Amerikaanse bevolking groeit, is het niet zo gek dat een tv-programma in 2010 meer kijkers trekt dan in 1983. Dat de New Orleans Saints dit jaar de Superbowl wonnen hielp ook mee. De Saints zijn een extreme underdog (nooit wat gewonnen) waarvoor veel mensen sympathie hebben.