Hoe je een hybride fixt voor 7 euro

Hoe je een hybride fixt voor 7 euro

17-02-2015 12:22 Laatste update: 28-04-2018 01:39

Koop je een tweedehands hybride, blijkt de accu 'stuk'. Totdat je zelf de schroevendraaier pakt.

Je koopt een tweedehands auto voor niet al te veel geld, bij een autoboertje die geen garantie geeft. In je achterhoofd knaagt het de eerste paar kilometer, of dit nu wel zo verstandig was. Als een kerstboom aan lampjes dan gaan branden op je dashboard, ben je aan de beurt!

Dat dacht ook een Amerikaan die net een tweedehands Toyota Camry Hybrid had gekocht van een kleine 10.000 dollar. Zijn 'hybrid system' zou kaduuk zijn volgens de melding op zijn scherm. De garage bevestigde het verhaal en zei dat de accu voor een totaalbedrag van meer dan 4400 dollar vervangen zou moeten worden.

De eigenaar van de auto besloot zelf de schroevendraaier ter hand te nemen en het probleem te onderzoeken. Terecht beschrijft hij uitgebreid hoeveel voorzorgsmaatregelen hij genomen heeft, want zo'n accu kan je bij een beetje onoplettendheid de kop kosten.

Azijn en bakpoeder
Stuk voor stuk checkte hij de individuele accucellen, waar niets mee aan de hand bleek te zijn. De connectoren tussen de accucellen zagen er echter niet zo fris meer uit. Met azijn, een staalborsteltje en bakpoeder ging hij de 34 schakeltjes te lijf. En wat denkt u? Probleem opgelost! (Natuurlijk. Als het niet gelukt was, was hij de droevige vent geweest die een rekening van 4400 dollar probeerde te ontlopen met heel veel moeite en zonder succes. Dat wil niemand lezen.)

Het moraal van dit verhaal is helaas nog steeds dat als je niet absoluut 100 procent zeker weet wat je doet, je met je tengels van de accu in je hybride af moet blijven. Maar als je je wel verdiept in de techniek, dat er nog veel zelf te fixen is.