Hoe mayo zonder ei Unilever in het verkeerde keelgat schoot

Hoe mayo zonder ei Unilever in het verkeerde keelgat schoot

22-12-2014 09:51 Laatste update: 28-04-2018 02:41

Jody van den Tillaart

Weer een startup die een reus boos maakt. Over mayonaise zonder eieren nota bene. Is Hampton Creek de 'Uber van de voedselsector'?

Hampton Creek is een voedseltechnologie-startup uit San Francisco, die nieuwe technologieën met planten wil gebruiken om etenswaar gezond te maken. Ze hebben sinds dit jaar twee producten: mayonaise zonder kippenei en cookie dough, ook zonder kippenei. Goed nieuws voor veganisten en mensen met een allergie voor kippeneieren, al waren er voor hen al wel andere alternatieven te koop.

120 miljoen

De startup doet het bovendien uitermate goed: ze haalden afgelopen week 90 miljoen dollar op in hun series C investeringsronde. Daarmee hebben ze al 120 miljoen dollar opgehaald in totaal, om hun idealen in de voedingsindustrie verder te onderzoeken en uit te werken. Ze willen nog meer planten gaan onderzoeken, die voor verschillende soorten voeding een alternatief kunnen bieden. Onder de investeerders schaart Bill Gates zich, naast verschillende venture capital firms.

Unilever

Het mantra lijkt wel: hoe succesvoller de startup, hoe sneller er een grote multinational uit de traditionele industrie op de stoep staat om te zeuren. Dit keer is het Unilever. De gigant, die met Hellmann's mayonaise onder meer de Verenigde Staten en sinds kort ook Nederland van deze mayonaise mét kippenei voorziet, spande een rechtszaak aan tegen de Just Mayo eiloze mayonaise. Een paar dagen geleden trokken ze die weer in.

'Valse naam'

Waar ging het hen om? Om de naam van het product van hun concurrent. Just Mayo heet die, en die suggereert dat het echte mayonaise is, vindt Unilever. In de rechtszaak werd Hampton Creek daarom beschuldigd van misleidend adverteren, want in mayonaise moet eigeel zitten om het zo te noemen. "De letterlijk valse naam van Hampton Creek en de ongefundeerde superioriteitsclaims hebben al geleid tot misleiding van consumenten en tot serieuze, onherstelbare schade voor Unilever", schreef de grootgrutter in zijn aanklacht.

Schijnheilig

Nu is de aanklacht weer ingetrokken. Waarom? Unilever zegt dit gedaan te hebben, zodat Hampton Creek het probleem rondom het label rechtstreeks met de industrie kan bespreken. Deze schijnheilige verklaring klinkt echter meer als een poging van een grote jongen om een kleine startup te intimideren.

Kennelijk doet Hampton Creek het zo goed met de mayo, dat Unilever iets van ze te vrezen heeft. In plaats van zelf eens met een innovatief alternatief te komen, is het makkelijker om als een bullebak te proberen concurrentie af te troeven met flauwe regels. Erg goed voor het imago kan deze actie echter niet zijn, lijkt me. Misschien is dat wel de echte reden dat Unilever de aanklacht introk, wie zal het zeggen?

Geen dieren

Het lijkt er op alsof de Airbnb's en Ubers van deze wereld een broertje hebben gekregen: dit keer wordt de voedselindustrie door een kleintje bestormd. Een kleintje met idealen bovendien: geen transvetten, beter voor je lijf, voor de dieren en voor de planeet. Wat mij betreft gaan ze door met nog meer planten en hun extracten en eiwitten analyseren, voor nog meer voedingswaren waar voortaan geen dieren meer aan te pas hoeven komen.