Horror hype a la Blair Witch project

Horror hype a la Blair Witch project

15-10-2009 16:07 Laatste update: 29-04-2018 08:37

Annemiek van Grondel

Het verwachte succes van de horrorfilm Paranormal Activity lijkt van gene zijde te worden geregisseerd. Is de hype terecht?

Paranormal Activity is het debuut van Oren Peli. De Israëlisch-Amerikaanse regisseur - oorspronkelijk gamedesigner - draaide de supernatural suspense movie met een klein team op handheld camera voor nog geen 11 duizend dollar, in zijn eigen huis. De film gaat morgen in 800 Amerikaanse bioscopen in première.

Het verhaal van de film? Katie en Micah voelen zich in hun nieuwe huis in San Diego bedreigd door iets onbestemds bovennatuurlijks. Hulp zoeken bij een paragnost is tevergeefs. Als Micah besluit videocamera's te plaatsen om eventueel nachtelijke spokerij en geluiden te registreren, en een Ouija-bord in stelling brengt om contact te zoeken met gene zijde, krijgt het stel het serieus aan de stok met de demonische entiteiten.

De film heeft mede door een slim ingezette internetmarketingstrategie een tumult veroorzaakt in de Verenigde Staten, waar de film morgen in première gaat. Men moet denken dat de lowbudgetfilm zo ongeveer blockbusters als The Exorcist, Poltergeist en The Entity overtreft. Via internet hadden 1 miljoen Amerikaanse horrorliefhebbers al te kennen gegeven de film te willen bijwonen en bij de voorvertoningen vorige maand liep het storm. De trailer van de thriller - die je hieronder kunt zien - maakt in ieder geval nieuwsgierig. Daarin zien we vooral het publiek dat het tijdens een vertoning bijna besterft van de spanning.

‘Een Blair Witch-achtige hype', noemt Jan Doense, bekend van evenementen als het Amsterdam Fantastic Film Festival (het huidige Imagine) en De Nacht van de Wansmaak, het.

Hij heeft de horrorfilm zelf niet gezien, maar hoorde van collega's dat deze weliswaar effectief is maar niet zo bijzonder als de filmmaatschappij roept. 'Vorig jaar werd de film al aangekondigd, maar het verhaal ging dat Paramount een duurdere remake in de markt wilde zetten', vertelt hij. 'Dat ging niet door, dus nu wordt de originele versie alsnog uitgebracht.'

De trailer is volgens Doense 'jatwerk' van de horrorfilm [REC] uit 2007, waarin ook het publiek dat de eerste vertoning op het Sitges Film Festival bijwoonde, wordt gefilmd (zie video hieronder). Hij vermoedt dat voor de Paranormal Activity-trailer fake-toeschouwers zijn gebruikt, oftewel publiek dat is ingefluisterd tijdens de opnamen zo angstig mogelijk te kijken.

Hij vindt meer dingen gekunsteld aan de film, zoals het 'geheime' gedoe over de Nederlandse releasedatum (26 november) en de nachtelijke voorpremières in den lande. Zo weigerde filmdistributeur E1 Entertainment Benelux een kopie af te staan voor de door Doense georganiseerde Halloween Horror Show in bioscoop Tuschinski in Amsterdam, een nachtelijke marathon met vier films op 31 oktober.

Terwijl er van Paranormal Activity gewoon al sneak previews te zien zijn, zoals in Rotterdam op 20 oktober. Hoe dan ook, de virtuele marketing van Paranormal Activity is bovennatuurlijk goed gedaan.

Paranormal Activity duurt 99 min en gaat in Nederland op 26 november in diverse bioscopen in première.