HOT100: Educatie

HOT100: Educatie

07-09-2011 11:25 Laatste update: 28-04-2018 21:48

Corrie Gerritsma

Drie talenten uit de jaarlijkse HOT100 uitgelicht. Deze week nieuwe media voor onderwijs en educatie.

Op donderdag 15 september organiseert Virtueel Platform het jaarlijkse HOT100 event tijdens PICNIC 2011. De HOT100 zijn de meest getalenteerde en veelbelovende alumni van de Nederlandse kunstacademies, universiteiten en hogescholen op het gebied van media, kunst en digitale cultuur.

Bright stelt vijf weken lang elke maandag een aantal HOT100's aan je voor. Deze week deel 4, met de categorie educatie. Meer informatie over de HOT100 vind je op www.virtueelplatform.nl/hot100.

Bas Bergervoet (26)
CV:
Educatie Technologist Bas Bergervoet werkt bij de dienst Media en Leren aan de Katholieke Universiteit in Leuven, België. Hij is gespecialiseerd in het toepassen van audiovisuele en online media in het hoger onderwijs. In zijn werk adviseert hij leraren en experimenteert met nieuwe educatieve technologieën, zoals mobiele apparaten en video-conference tools.

Voorafgaand aan zijn huidige baan werkte Bas drie jaar in Berlijn als freelance video-producent. Hij interviewde daar Duitse politici in opdracht van twee politieke websites, hij schreef over PICNIC-achtige evenementen voor een Duits blog en ontwikkelde verschillende campagnevideo's voor kleine en middelgrote bedrijven. Bas heeft een masterdiploma Nieuwe Media en Digitale Cultuur van de Universiteit Utrecht. Tijdens zijn opleiding specialiseerde hij zich in het game studies, (medische) augmented reality, digital music culture en hybride (fysieke + virtuele) kaarten. Hij liep stage bij V2_ in Rotterdam, waar hij met behulp van nieuwe media technologieën het digitaal archief van Beeld & Geluid dichter bij het publiek bracht.

Waarin ben je onderscheidend? Ik ben onderscheidend in mijn engagement voor projecten, ik kan ergens helemaal voor gaan, maar houd met een kritische blik de kwaliteit ervan scherp in de gaten. Ook luister ik goed naar wat teamleden zeggen, win daarmee vertrouwen en kruip daardoor vaak snel in de rol van moderator of soms ook teamleider.

Waar zie je jezelf over 5 jaar? Als projectmanager van een door mijzelf geïnitieerd Europees project rond educatieve technologie.

Welke site, boek of film zou iedereen moeten kennen? De website www.newmediastudies.nl en het boek You are Not a Gadget van Jaron Lanier.

Liliana Bounegru
Op dit moment doet Liliana Bounegru onderzoek op de media afdeling van de Universiteit van Amsterdam en is onafhankelijk adviseur voor het European Journalism Centre. Onlangs schreef ze een artikel voor Massachusetts Institute of Technology (MIT). Haar werk onderzoekt ook de recente discours rond data-gedreven journalistiek. Op het European Journalism Centre (EJC), concentreert ze zich op hoe de digitale technologie de hedendaagse reportage-technieken beïnvloeden en veranderen.

Het EJC is een non-profit instelling die hogere journalistieke normen bevordert door middel van evenementen en trainingen voor journalisten en media-organisaties. Liliana coördineert het werk van het EU-onderzoeksproject SYNC3 dat een tool ontwikkelt voor het in kaart brengen van de blogosfeer. Vorig jaar organiseerde ze een van de eerste internationale conferenties over data-driven journalistiek in Europa, en dit jaar is ze curator van de EJC sessie over media en stedelijke toekomst op het PICNIC-festival.

Vera van der Lubbe (27)
CV:
Vera van der Lubbe begon haar academische loopbaan als student godsdienst aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Ze vervolgde haar opleiding met een master in Media en Communicatie. Vera besloot haar kennis op het gebied van media verder te ontwikkelen en volgde de masteropleiding Nieuwe Media en Digitale Cultuur aan de Universiteit Utrecht. Haar afstudeerproject was gericht op het gebruik van digitale schoolborden, ook wel bekend als Smartboards of interactieve whiteboards. Ze onderzocht hoe leraren denken dat het apparaat kan en moet worden gebruikt en hoe ze het daadwerkelijk gebruiken? Vera probeerde uit te vinden of dit specifieke gebruik gekoppeld kon worden aan een pedagogische theorie of leermethode.

Vera liep stage bij de Anne Frank stichting in Amsterdam, waar ze onderzoek deed naar de mogelijkheden van nieuwe media op het gebied van virtuele educatie. Ze adviseerde de stichting om nieuw educatief materiaal te ontwikkelen dat geschikt is voor elektronische whiteboards. Het materiaal is namelijk visueel aantrekkelijk en de audio bij de beelden helpt bij de ondersteuning van kinderen die niet kunnen lezen. Ook adviseerde ze dat de stichting op een betere manier gebruik kon maken van het reeds bestaande virtuele platform: het Achterhuis Online. Vera zou het liefst blijven werken in de hoek van het nieuwe media onderwijs. Zodat ze docenten en studenten kan helpen en adviseren bij het gebruik van nieuwe media in hun leermethodes.

Waarin ben je onderscheidend?
Ik onderscheid me door creatief, analytisch sterk en communicatief vaardig te zijn. Ook ben ik in staat om plannen om te zetten naar concrete doelen en diensten. Ik weet mensen bij elkaar te brengen en verschillende behoeften en doelen op elkaar af te stemmen. Als ik me eenmaal in een onderwerp heb vastgebeten laat ik het niet zomaar los.

Waar zie je jezelf over vijf jaar?
Over vijf jaar hoop ik een projectmanager te zijn op het gebied van nieuwe/ sociale media (en educatie) bij een bedrijf of instelling dat zich inzet voor het Nederlands onderwijs.

Welke site, boek , film zou iedereen moeten kennen?

Op dit moment vind ik het Achterhuis Online van de Anne Frank Stichting een mooi voorbeeld van online media ten behoeve van educatie waar veel potentie in zit.