Humpf? Apple aangeklaagd vanwege merknaam iWatch

Humpf? Apple aangeklaagd vanwege merknaam iWatch

15-07-2015 09:05 Laatste update: 27-04-2018 23:05

Hè? Maar wacht even? Heb ik iets gemist of heet de smartwatch van Apple nog steeds Apple Watch?

Nee, je hebt niks gemist, maar het bedrijf dat de merknaam iWatch in de EU bezit, heeft toch een reden gevonden om Apple aan te klagen.

Want wat is het probleem

Volgens het kleine Ierse bedrijf Probendi maakt Apple gebruik van het keyword iWatch om in Google te adverteren. En dat zou de introductie van hun eigen (Android-)smartwatch in de weg staan, want daar zijn ze volgens de directeur echt mee bezig. Eerder hadden ze al een app die deze naam droeg.

Ze zijn niet de eerste

Volgens Bloomberg treedt Probendi in een rijke traditie van aanklagers die Google proberen te pakken op advertenties en merkrecht. American Airlines en Geico probeerden het bijvoorbeeld, maar over het algemeen met nul op het rekest.

Apple en Google houden stil

Apple en Google willen niet reageren op de aanklacht. Op 11 november komt de zaak voor de Italiaanse rechter. Het is niet supergek dat Probendi probeert een slaatje te slaan uit deze kwestie: volgens copyrightbedrijf Barzano & Zanardo is de naam iWatch 87 miljoen euro waard.

Waarom geen iWatch?

Ook bij Bright spraken we tot de introductie van de Apple Watch steeds over de iWatch, wanneer geruchten werden besproken.

Het ontbreken van de merknaam zal vast een van de redenen zijn geweest voor Apple om hun horloge niet iWatch te noemen. Maar ze hadden de naam natuurlijk ook gewoon kunnen kopen. In 2012 betaalde Apple 60 miljoen dollar om in China zijn tablet als iPad te mogen verkopen.

Maar volgens onze Rutger is het niet alleen een kwestie van de merknaam. Het is ook een manier van Tim Cook om zichzelf te laten zien en om de nieuwe koers van het bedrijf te duiden.

Lees ook:

Commentaar: Apple maakt zonder ‘i’ een nieuwe start