Hyundai begint dit jaar als eerste met waterstofauto’s voor Europa

tags:
Userpica

Waterstofauto’s combineren de voordelen van elektrisch rijden met het gemak van een benzine-auto.

Al veertien jaar werkt het Zuid-Koreaanse Hyundai net als veel andere automerken aan een waterstofauto. Hyundai durft het als eerste aan op de Europese markt en gaat in december een versie van hun ix35 SUV met brandstofcel produceren. Dat maakte het bedrijf bekend tijden de Paris Motor Show. De waterstof Hyundai heeft een tankinhoud voor 5,6 kilo waterstof; daar kan je 588 kilometer mee rijden.

Net als bij een elektrische auto worden de wielen van een waterstofauto door een elektromotor aangedreven. Maar waar elektrische auto’s vol zitten met (milieuonvriendelijke) batterijen die je bovendien moet opladen, hebben waterstofauto’s een brandstofcel. Zie het als een kleine stroomfabriek onder de motorkap. Wanneer waterstof en zuurstof worden toegevoerd, komt de elektriciteit voor de elektromotor vrij. Uitlaatgassen zijn verleden tijd; er drupt enkel water uit de uitlaat.

In de praktijk moet rijden in een waterstofauto ongeveer gelijk zijn aan rijden in een benzine-auto. Je hebt ook een tank, die vul je met een slang bij een tankstation. Prijzen worden ter stimulatie van de techniek kunstmatig laag gehouden; 100 kilometer op waterstof rijden kost in Europa 10 euro. Is je tank leeg, vul je die weer bij een tankstation, net zo snel als 'normaal'.

De automobilist hoeft zijn gedrag niet aan te passen door bijvoorbeeld dagelijks naar een stopcontact te moeten zoeken, zeggen voorstanders van de waterstofauto. Dat is in principe zo, al moeten er dan wel meer waterstoftankstations komen. Dan kom je op een kip-ei patstelling: wie gaat er waterstofauto’s kopen als je nergens kunt tanken, wie gaat er waterstoftankstations bouwen als er geen auto’s voor zijn.

Daar komt nog bij dat de waterstofauto zelf enkel schoon water uitstoot, maar het maken van waterstof is niet per definitie milieuvriendelijk. Dat gebeurt bijvoorbeeld aan de hand van elektrolyse. En zo is de waterstof zo schoon als de energie die voor het opwekken gebruikt is. Groot voordeel is wel dat waterstof het meest voorkomende element in het universum is. Dat kunnen we van fossiele brandstoffen als aardolie bepaald niet zeggen.

Wat de ix35 in waterstofuitvoering moet kosten is nog niet duidelijk, wel zou er al Nederlandse interesse voor de auto zijn. In 2015 hoopt Hyundai duizend van deze auto's op de weg te hebben. Daarna willen ze er nog tienduizend maken.

door Floris Poort, 28-09-2012 12:39 8 reacties, 5934 views

Aart-Jan, 2 jaren geleden
afbeelding van Aart-Jan

Schandalig eigenlijk hè, dat we dankzij de olielobby dit bericht 'nieuws' moeten noemen. Zie dit grappige filmpje met Jack Nicholson in de hoofdrol die in 1978 (!) al een prima werkende auto op waterstof demonstreert: http://www.youtube.com/watch?v=TjfONpsFvyM

Het argument over de productie van waterstof klopt uiteraard. Maar zodra je dat proces milieu-neutraal weet te maken is de waterstofauto natuurlijk een perfecte opvolger van de huidige benzine/dieselkarretjes

Floris Poort, 2 jaren geleden
afbeelding van Floris Poort

Absoluut. Daar zullen de nodige investeringen van overheden en bedrijven voor nodig zijn, maar dat is met benzine eigenlijk niet anders. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als dit geregeld is voordat we werkelijk door de grote olievoorraden heen zijn.  

Bert, 2 jaren geleden
afbeelding van Bert

Waarom een tank met 5,6kilo brandstof. Een kilo of 40-50 aan brandstof meeslepen is toch niks in vergelijking tot het totaalgewicht van de auto?
Actieradius van 4000km lijkt me wel wat. Kun je op en neer naar Italie zonder over de aanwezigheid van een pomp aldaar te hoeven nadenken.

Sander Westerveld, 2 jaren geleden
afbeelding van Sander Westerveld

Zo'n radius zou natuurlijk mooi zijn, echter de 5,6 kilo tank die nu gebruikt wordt heeft al het formaat van een flinke skippybal. Ik heb begrepen dat dit ook de reden is dat het eerste model een ruime SUV is geworden.

James_t, 2 jaren geleden
afbeelding van James_t

Dat wel, maar is die auto dan niet een rijdende bom? (Ivm de koeling en de druk van de waterstof?)

Bert, 2 jaren geleden
afbeelding van Bert

Meerdere minitankjes. Bom valt wel mee. Ik neem aan dat ze de bijbehorende zuurstof niet opslaan maar gewoon aan de lucht onttrekken.

James_t, 2 jaren geleden
afbeelding van James_t

Ha ja, hopelijk ;)

Simon90, 2 jaren geleden
afbeelding van Simon90

Goede ontwikkeling. Overigens wordt er nog een argument vergeten: je hoeft geen accu's meer weg te tiefen .


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 21 bezoekers online.