Hyves: er verandert niets na overname door Telegraaf

Hyves: er verandert niets na overname door Telegraaf

01-11-2010 20:44 Laatste update: 28-04-2018 19:13

TMG-topman Patrick Morley en Hyves-ceo Marc de Vries zijn niet bang voor een leegloop van gebruikers, omdat na de overname er weinig verandert bij Hyves.


Hyves is overgenomen door De Telegraaf Media Group, waaronder ook onder meer De Telegraaf, Geenstijl, Relatieplanet en Sky Radio vallen. Bright sprak 's middags na de bekendmaking en het mediacircus op het Hyves-kantoor in Amsterdam met TMG-bestuurder Patrick Morley en Hyves-topman Marc de Vries.

Hoeveel kostte Hyves?
Morley: 'We hebben een eerlijke prijs gekregen. Het bedrag noemen we niet.'

Wat gaat De Telegraaf allemaal veranderen bij Hyves?
Morley: 'Tot op zekere hoogte is Hyves onafhankelijk. We gaan wel regelmatig samenwerkingen opzoeken, maar dat gebeurt wel onder regie van Hyves. Ik geloof in de kracht van het Hyves-team.'
De Vries: 'Er verandert morgen niks. Hyves blijft Hyves. Er zijn alleen andere aandeelhouders, maar voorlopig verandert er niet veel.'

Op Hyves zelf en op Twitter waren veel negatieve reacties te lezen van mensen die hun account bij Hyves willen opzeggen. Wat vinden jullie daarvan?
DV: 'Dat zijn eerste reacties. Lang niet iedereen die iets roept verwijdert zijn profiel. Voor veel mensen valt dan ook communicatie met vrienden weg. Het aantal nieuwe inschrijvingen is al snel weer hoger dan de minderheid die zijn profiel nu verwijdert.'

Begrijpen jullie dat veel opzeggers zich zorgen om hun privacy maken na de overname door TMG?
M: 'We gaan integer om met privacy van gebruikers. Dat geldt ook voor onze andere sites als Habbo Hotel en Relatieplanet.nl. Vanwege lokale aanwezigheid van Hyves zijn we ook beter in staat om in te spelen om emoties van gebruikers. Bij internationale sites is het 'one size fits all'. De integriteit van de community vinden wij ook belangrijk. Tussen gebruikers onderling werkt de 'Dit is niet OK'-knop goed. Dat helpt om een boel ellende buiten te houden.'
DV: 'We hebben de afgelopen zes jaar veel aan privacy gedaan en we willen wat dit betreft altijd aan de veilige kant blijven. Doordat we Nederlands zijn, weten we beter wat past binnen de Nederlandse wet. Bovendien zijn we beter bereikbaar. We proberen ook jonge gebruikers te beschermen en werken hiervoor samen met onder meer Mijn Kind Online en de Europese Commissie.'

Niet bang dat Facebook jullie binnenkort inhaalt?
M: 'Hyves richt zich alleen op Nederland en dat heeft voordelen. We willen natuurlijk marktleider blijven.'
DV: 'Voor buitenlandse partijen als Facebook en MySpace is Nederland nooit belangrijk geweest. Zij richten zich op grotere landen. Onze doelstelling is: Hyves verbindt Nederland. Het hoeft trouwens geen wedstrijd te zijn tussen sites. Je kunt ook goed zowel Hyves als Facebook of Twitter tegelijkertijd gebruiken.'

Komt het Facebook-gebruik eigenlijk al in de buurt van dat van Hyves?
DV: 'Als je alle bestede tijd op de sites bij elkaar optelt, halen we vijf keer meer minuten dan Facebook.'

Hoe komt het dat Hyves-bezoekers zo lang blijven?
DV: 'We proberen Hyves nog meer te verankeren in het dagelijks leven met nieuwe functies. We hebben recent een spelletjessite geopend en lanceerden Hyves TV. En sinds vorige week bieden we mobiele telefonie aan. Dat past in die strategie.'

Waar wil De Telegraaf meer aan verdienen met Hyves?
M: 'Niet alleen de gewone advertenties, die niet veranderen, maar ook aan rubrieksadvertenties door gebruikers. Onze sites als Speurders.nl, Autotelegraaf en Botentekoop.nl passen bij Hyves Marktplaats, dat we willen uitbreiden. We hebben ook honderd huis-aan-huis-kranten. Die lokale kranten doen nu nog weinig of niets met online advertenties. We kunnen op Hyves lokale ondernemers daarvoor mogelijkheden aanbieden.'

De Telegraaf heeft ook radiozenders als Sky Radio. Tijd voor persoonlijke radiostations voor elke Hyver?
M: 'Rond radio zijn met sociale netwerken interessante dingen doen. Dat tonen Spotify of Last.Fm wel aan. Maar de rechten van online muziekgebruik zijn nog wel een probleem. Maar voor webradio binnen Hyves liggen er kansen.'

Geenstijl, waarvan TMG ook aandeelhouder is, riep maandagochtend zijn bezoekers op hun Hyves-profielen op te zeggen. Lullig?
M: 'Het valt me een beetje tegen dat ze zo'n voorspelbaar bericht hebben geschreven. We hadden dit namelijk wel verwacht. Maar Geenstijl heeft nu eenmaal de vrijheid binnen TMG om dit te schrijven.'