IE 10: goed voor privacy, slecht voor adverteerder

tags:
Userpica

De nieuwe Internet Explorer is standaard ingesteld op de 'Volg mij niet'-status. Vergroting van de privacy, zou je zeggen.

Microsoft heeft afgelopen donderdag aangekondigd dat hun nieuwe versie van Internet Explorer (IE 10) standaard de 'Volg mij niet'-status aan heeft staan, vermeldt Wired. Volgens de site is dit een mogelijke bedreiging voor de grote online advertentieverkopers zoals de grote concurrent Google.

Zover is het nog niet. De 'Volg mij niet'-status ('Do Not Track', DNT) blokkeert niet de cookies, maar stuurt een bericht naar alle websites die de gebruiker bezoekt. Hierin staat het verzoek om deze gebruiker niet te volgen. Sites en advertentieverkopers mogen dit verzoek naast zich neerleggen, maar nadat Twitter vorige week bekend maakte het verzoek te accepteren, is de verwachting dat andere sites volgen.

Volgens Wired is deze standaard blokkade van Microsoft 'een nachtmerrie voor de advertentiemarkt' en vooral bedoeld om Google te plagen. Ook schiet het zijn doel voorbij: "Het zou de grote spelers op de advertentiemarkt kunnen aanzetten om de DNT naast zich neer te leggen, of hun eigen regels te maken hoe ze de DNT interpreteren."

IE 10 is op dit moment al als bèta te downloaden. Wanneer deze officieel uit komt, is nog niet bekend.

Wat denken jullie? Is het een stap in de goede richting voor het beschermen van de privacy of wil Microsoft alleen Google pesten?

door Bram van Dijk, 02-06-2012 10:46 10 reacties, 31633 views

robo, 2 jaren geleden
afbeelding van robo

Een heel klein stapje dan..

Waarom kan er niet gewoon ook een NEE-Sticker op mijn browser, zoals op mijn deur? Wat heb ik met Google en die adverteerders te maken? Die websites die bestaan bij de gratie van diezelfde adverteerders en als doorgeefluik fungeren, moeten wellicht hun eigen product beter etaleren..

Asjemenou, 2 jaren geleden
afbeelding van Asjemenou

Zonder adverteerders kan Google niet bestaan en zonder Google wordt het een stuk lastiger zoeken op het internet (vervang het woord Google desgewenst door elke andere zoeksite). Bovendien is adverteren voor heel veel sites die iets gratis aanbieden de enige bron van inkomsten. Dus òf je krijgt irrevelante advertenties voorgeschoteld, òf relevante o.b.v. je informatiebehoefte (= zoekgedrag) òf je moet gaan betalen voor informatie (!). Alleen de zon gaat voor niks op.

mcx61, 2 jaren geleden
afbeelding van mcx61

Irrelevante advertenties brengen nauwelijks iets op, het zal een slagveld worden onder de websites van gratis info, vergelijkingen en affiliate.
Adverteerders kunnen alleen maar advertenties plaatsen zonder meetbaar resultaat. Google en de online advertentiebureaus zullen dit niet leuk vinden.
Ik denk zelfs dat een site als Bright dit niet zal overleven.

Fred Fire, 2 jaren geleden
afbeelding van Fred Fire

Wie gebruikt die browser dan? :-)
Chrome bevalt mij bv heel goed..

Omnidextrous, 2 jaren geleden
afbeelding van Omnidextrous

De beslissingen over je privacy bij de betreffende sites leggen is natuurlijk über-stupid! Ik hou het wel gewoon bij de diverse handige add-ons in Firefox om reclame en andere ongewenste digitale troep te weren.

FransIII, 2 jaren geleden
afbeelding van FransIII

Standaard een do no track optie aanzetten zorgt er alleen maar voor dat adverteerders dit aan hun laars gaan lappen. Want hoe kun je dan nog weten dat mensen dit zelf hebben aangegeven als een bedrijf dit standaard aanzet? Olie domme zet van microsoft , maar ach, microsoft is toch een een beetje de dorpsgek van de tech scène geworden...

pimbee, 2 jaren geleden
afbeelding van pimbee

Gouden zet van MS. De consument heeft er behoefte asn...

Johan Ensing, 2 jaren geleden
afbeelding van Johan Ensing

Ik gebruik op dit moment Adblock in Firefox, dus ik zie sowieso bijna geen reclame. Ik vind het goed dat adverteerders niet onbeperkt je scherm vol mogen zetten met troep.

En moet Bing van Microsoft het hebben van reclame of wordt het gewoon gefinancierd door Microsoft?

En ik vind het tracken van personen op Internet toch al discutabel.Want wie garandeert mij dat er geen gevoelige informatie van mij wordt opgeslagen, zoals
wachtwoorden, rekening en creditcard transacties.

FransIII, 2 jaren geleden
afbeelding van FransIII

Tja sorry hoor, dit vind ik een verantwoordelijkheid van de eindgebruiker. Net zoals het je eigen verantwoordelijkheid is om je deur op slot te doen als je van huis weg gaat. Als je niet gevolgd wilt worden, moet je daar zelf voor zorgen.
Reclames zien heeft mij nog bijna niet gestoord, ik klik er toch niet op, en websites mogen van mij op deze manier geld verdienen.
andere verdienmodellen zijn er bijna niet. wat altijd nog kan: software pakketten belachelijk duur maken zoals Adobe CS, Office, Windows 7 etc.
Vind iedereen dat een goed idee dan?
ik vind het nog steeds een domme domme zet

Johan Ensing, 2 jaren geleden
afbeelding van Johan Ensing

Reclame is het het meest lucratieve verdienmodel, maar het wil niet zeggen dat er geen andere verdienmodellen zijn.

En blijkbaar vind je privacy niet zo waardevol als ik dat vind.

En daarnaast is het belachelijk om te stellen dat als ik mijn deur vergeten ben op slot te doen dat het dan mijn schuld is dat mijn huis leeg is gehaald door een dief. Je moet namelijk met je tengels van andermans spullen afblijven. Maar gelegenheid maakt de dief, dus je kan het wel voorkomen. Maar de verantwoordelijkheid ligt bij de misdadiger.

En als iemand gestalkt wordt dan is dat zijn eigen schuld, dan moet die persoon er zelf voor zorgen dat die niet achtervolgt wordt?

Ik ben voor een liberale mening en dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid moet dragen, maar laten we wel helder stellen dat je hier de oorzaak en gevolg een beetje verdraait.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 4 Bright Bunch leden en 99 bezoekers online.