Infobesitas en elfenoortjes

Infobesitas en elfenoortjes

20-12-2009 09:07 Laatste update: 29-04-2018 07:35

Karlijn van den Berg

Youngworks voorspelde vorig jaar Twitter en zombies als de jongerentrends voor 2009. Dit zijn de voorspellingen voor 2010.

Bureau YoungWorks, een bureau voor jongerencommunicatie, voorspelt de jongerentrends (10 tot 25 jaar) voor volgend jaar. Het bureau wordt daarin gevoed door spottende jongeren. Dit jaar komt het bureau met deze tien jongerentrends:

1. Infobesitas
Overload aan informatie. F5 is de favoriete knop van een informatie-junkie.
2. Ford My Key
Stiekem wegscheuren in pa's auto is er niet meer bij.
3. Project Natal
Gamen zonder controller wordt de toekomst.
4. Het maakbare lichaam goes extreme
Van elfenoortjes, oogjuwelen tot toothtattoos.
5. Vrolijke vrekken
In tijden van crisis zijn de Zeeman-boxershorts de hippe accessoire boven je skinny jeans.
6. Eco-seks
Milieuvriendelijke condooms met FSC-keurmerk.
7. Geen rookpauzes maar social media breaks
Pauze met Facebook op je smartphone.
8. De kuif is terug
Hoe hoger, hoe beter. David en Rihanna geven het goede voorbeeld.
9. Taqwacore
Een nieuw muziekgenre is een feit: Moslimpunk.
10. Regiolect
Mengelmoes van dialect, Nederlands en streettaal.

Het is een leuke mengelmoes aan technologische ontwikkelingen (Project Natal, Ford my Key), mode (de kuif, de recessieboxer en maakbare lichaam), sociale ontwikkelingen (infobesitas, regiolect, eco-seks en social media breaks) en muziek (taqwacore).

Vorig jaar gaf het bureau aan dat Twitter, punk en nageldecoratie populair zouden worden. Ze geven aan dat de nageldecoraties inderdaad groot zijn geworden, tot aan Japanse 3D-nagels. Ook punk is de catwalks opgekomen. Dat Twitter groot is geworden, is voor hen overduidelijk.

Als YoungWorks hiermee aangeeft dat ze goed kunnen voorspellen, twijfel ik tegelijkertijd wel direct aan hun voorspellingskracht. Twitter lijkt misschien groot door de massale aandacht, in cijfers is dat nog niet te zien. En zeker niet onder jongeren. Jongeren twitteren niet blijkt uit jongerenonderzoek van Qrius.

Als we het zo bekijken, is de vraag of we met deze tien jongerentrends onder de arm, jongeren moeten gaan bewerken (productontwikkeling of campagnes), of dat we er misschien toch niet zoveel mee kunnen. Ze zijn erg extreem, en daardoor geven ze meer een gevoel weer, dan dat de trends nou direct toepasbaar worden. Toch is het wel leuk dat YoungWorks van die gekke en uitdagende trends durft neer te zetten. Ik ben in elk geval nu gespitst op gekke oortjes bij jongeren en ga eens wat Taqwacore beluisteren.