Internet op tv rukt op in Nederland

Internet op tv rukt op in Nederland

23-06-2011 11:05 Laatste update: 28-04-2018 22:50

Al 27 procent van alle verkochte tv's in Nederland biedt internettoegang voor kijken naar webfilmpjes of social media op het grote scherm.


In totaal gaan dit jaar 1,8 miljoen tv's over de toonbank. Van die tv's heeft 27 procent nu webtoegang, zoals via Philips NetTV, Samsungs Internet@Tv en andere online platforms van fabrikanten. Dat vertelde Barbara Schouten van onderzoeksbureau GfK Benelux donderdag tijdens het Mediapark Jaarcongres. 'Nederland loopt in Europa voorop met de verkoop van webconnected tv', aldus Schouten.

De opmars van internet in tv's zet zich snel door. Eind 2013 staat in 60 procent van de huishoudens een webconnected tv in de woonkamer, schat GfK. Steeds meer randapparatuur krijgt ook een internetverbinding. Zo beschikt 66 procent van alle verkochte Bluray-spelers over internet.

De komst van internet naar tv past bij het multitasken tijdens het tv kijken dat al 53 procent van de Nederlanders wel eens doet. Zo'n 19 procent van de tv-tijd wordt er gemultitaskt op laptops, tablets en smartphones.

Kijkers kopen ook steeds grotere tv's, zegt Schouten. 'De afgelopen vijf maanden zien we een flinke stijging in de maten boven de 43 inch. Deels kiezen mensen daarvoor omdat ze uiteindelijk ook meerdere dingen tegelijk op het grote scherm willen zien. Denk aan live zenders kijken naast het tonen van tweets of Facebook-updates.'

De 3d-trend komt langzaam op gang. Het eerste kwartaal zijn 60.000 3d-apparaten verkocht, zoals tv-toestellen, Bluray-spelers en homecinemasystemen. Vorig jaar kwam de groei van het aantal 3d-apparaten langzamer dan verwacht op gang. GfK: 'Maar nu is het vliegwieleffect zichtbaar aan het worden. Nadat de hardware beschikbaar was gekomen, speelt nu de verkrijgbaarheid van content een belangrijke rol.' En die 3d-content, dat zijn voorlopig met name Hollywood-films.