iPad-krant van Murdoch van start

iPad-krant van Murdoch van start

02-02-2011 16:47 Laatste update: 29-04-2018 01:25

Het is zover: de iPad only-krant van Rupert Murdoch is van start gegaan. Is de Daily de toekomst van de krant?

Mediamagnaat Rupert Murdoch (News Corp.) en Eddy Cue van Apple lanceerden de krant vanmiddag tijdens een persbijeenkomst die live werd uitgezonden via de website van de nieuwbakken uitgave. 'Steve Jobs belde me vorige week en hij vond de app geweldig', verklaarde Murdoch tijdens de bijeenkomst.

The Daily gaat 14 dollarcent per dag oftewel 99 dollarcent per week kosten. Een jaarabonnement heb je voor 40 dollar. De eerste twee weken zijn gratis. De Daily is de eerste app die met een abonnementenmodel werkt. 'We hebben geen papier, geen drukkerij en geen vrachtwagens nodig', aldus Murdoch. 'Daarom kunnen we de Daily voor 14 cent per dag aanbieden.'

Grafisch lijkt de Daily op een normale krant – zij het dat de app wel gebruikmaakt van de mogelijkheden van de iPad. Denk bijvoorbeeld aan video. Ook Twitter is geïntegreerd in het ontwerp van de krant. Dat betekent dat je discussies over artikelen kunt teruglezen bij de betreffende artikelen. Op termijn komen er ook versies van de Daily voor andere tablet-platformen, belooft Murdoch. Maar vooralsnog concentreert de krant zich op de iPad.

Er zijn honderd journalisten in dienst bij de iPad-krant. Daarnaast maakt de Daily gebruik van andere titels van uitgever News Corp., zoals The Wall Street Journal en de New York Post. Maar ook partijen van buiten – zoals The New York Times en de New Yorker – leveren stukken.

Interessant wordt om te zien hoe de krant zijn webpagina gaat inzetten. Op het moment van schrijven was op de website van de Daily alleen de persbijeenkomst te volgen waarop de krant werd gelanceerd, maar daar zal later vandaag vast verandering in komen. Tijdens de persbijeenkomst werd al wel duidelijk dat de site niet gratis wordt, maar dat lezers wel (gratis) verhalen kunnen delen via Facebook, Twitter en e-mail.

Wordt de Daily een succes? Dat is een kwestie van afwachten. De Daily heeft als voordeel dat oprichter Rupert Murdoch diepe zakken heeft (hij trekt 30 miljoen dollar uit voor het experiment). Bovendien heeft de uitgave in Apple een sterke bondgenoot. Tegelijkertijd kan die betrokkenheid van Apple ook een nadeel zijn. 'Je kunt er zeker van zijn dat Apple en News Corp. zullen botsen over apps en abonnementen', voorspelt ZDNet.

De makers van de Daily verwachten dat de inkomsten aanvankelijk voornamelijk afkomstig zullen zijn van lezers, maar op termijn moet de verhouding tussen lezersinkomsten en advertenties fifty-fifty worden.

De vraag is of de early adopters die de krant de komende weken vast zullen checken, 'm ook blijven lezen. Voor het geld – 99 dollarcent per week – hoef je het niet te laten, maar is de Daily echt wat mensen verwachten van een iPad-krant? En willen ze dat überhaupt wel, een krant op de iPad?

Veel tijdschriften die vorig jaar een iPad-editie lanceerden, hebben te maken met teruglopende belangstelling onder lezers. Die kopen een iPad-blad één keer omdat ze het een leuke gimmick vinden, maar haken vervolgens toch af. Het in niet eenvoudig om te concurreren met Angry Birds.